Jul 28, 2009

Siapa Nak Tegur


Hari Selasa minggu lepas kami agak terlewat kembali dari Taiping ke Marang. Sepatutnya kami boleh bertolak lebih awal. Tapi kerana menunggu VIP yang lewat tiba, majlis penutup yang sepatutnya bermula jam 10.30 pagi hanya bermula jam 12.00 tengahari. Majlis yang meriah pada awalnya sudah hilang ‘umpphnya’. Tambahan pula ‘entah siapa’ yang asyik menjerit ‘TEPUK’............ apabila VIP melontarkan idea yang menarik kepada peserta-peserta kursus. Bukan sahaja menyebabkan jemputan terkejut, VIP itu juga turut tersentak. Cuma saya terfikir ‘siapa nak tegur’ ‘kelewatan’ dan ‘pekikan’ itu.
p/s Cukup 'tersiksa' bila terpaksa menunggu berjam-jam walaupun janji temu sudah dibuat.





Jul 23, 2009

Kedamaian Yang Luhur


Selepas menetap hampir empat tahun di Terengganu, hampir tiga per empat tanah Darul Iman ini telah saya jejaki. Dari Kemaman hingga ke Besut, bukan lagi asing. Sesekali kembali ke Pulau Pinang saya akan menyusuri lebuhraya Timur Barat yang berliku dan berbelit itu. Cuma minggu lepas saya memilih ’kelainan’. Saya ke Taiping bersama isteri dan Angah melalui jalan pintas Terengganu – Ipoh. Teruja dengan cerita rakan-rakan, saya memberanikan diri merentasi Bandar Kuala Berang, Tasik Kenyir, Felda Aring ke Gua Musang. Jalannya sunyi dan senyap. Hanya sesekali berselisih dengan kenderaan lain. Berbukit-bukau. Berliku, beralun dan berlopak. Dua jam perjalanan itu berbaur rasa seram. Isteri saya merungut-rungut kerana memilih jalan yang ’salah’. Nasib baik, sup tulang dan lauk pauk yang enak di Hentian Rehat dan Rawat Gua Musang itu berjaya menghilangkan keletihan saya dan rungutan isteri.

Tengahari itu perjalanan diteruskan lagi ke Cameron Highland. Membiarkan cermin tingkap terbuka. Udara sejuk dibiarkan menerjah masuk. Masih sejuk seperti yang saya nikmati puluhan tahun dahulu. Berhenti seketika dipuncak bukit, menghirup udara segar, sambil-sambil melihat kehijauan ladang sayur dan ladang teh yang ’melaut’ luasnya.

Akhirnya petang itu kami ’berlabuh’ juga di Taiping – Bandar Warisan. Sejarahnya 135 tahun dahulu, bandar bernama Kelian Pauh ini adalah pentas peperangan antara puak Hai San dan Ghee Hin, bertahun lamanya (1860-1874). Peperangan itu akhirnya tamat dan nama asalnya diganti dengan nama ’Thai-Peng’ yang bermakna – Kedamaian Yang Luhur. Patutlah malam itu nyenyak betul kami tidur he he he .

Jul 17, 2009

Engin Nyior


Tanpa disedari kadang-kadang ’cakap-cakap’ kita menyebabkan orang menyampah. Tapi mungkin tidak disedari sehingga kita menyingkap disebalik cerita sebenar.

Pada satu majlis kenduri kahwin beberapa orang tua begitu rancak berbual. Mungkin juga sudah lama tak berjumpa. Perbualan yang bermula dengan hanya bertanya khabar telah melarut-melarut kepada menceritakan kehebatan dan pencapaian masing-masing. Maklum sahaja selepas bertungkus lumus dan bersusah payah menongkah hidup, sebahagiannya bukan sahaja sudah berjaya dalam hidup tetapi juga turut menyaksikan kejayaan anak-anak mereka dalam pelajaran dan kerjaya.

’Anak den yang sulung tu doktor, anak den nombor dua jadi loyar, anak nombo tigo tu abis yo belajar torus dapek jadi PTD.............’. Anak kau .............?

”Alhamdulillah, tapi tak hebatlah macam kau, sorang tu dah jadi polis, ACP dah sekarang ni .. yang perempuan tu jadi cikgu, kek Sabah. Sorang lagi tu kojo kek jabatan pendaftaran yo, kerani........”. Hebat juga ceritanya.

” Bagus lah tu, anak kau macam mana Haji Lah ”. Tanya bapa doktor tadi.

Dalam muka yang bersahaja, Haji Lah menjawab, “ Anak den sorang yo....... lelaki . Apo nak buek,....rezeki tak ado. Tapi dah jadi engin nyior (engineer) jugak”.

”Baguslah tu.......... . Hampir serentak mereka menjawab dengan ketawa bernada puas hati. Cuma Haji Lah sahaja yang tak ketawa. Kenapa............?

=============================&==========================

Seperti biasa pagi-pagi hari apabila Pasar Besar dibuka, Haji Lah akan tetap sibuk bersama isterinya memilih kelapa, diasingkan mengikut gred. Sementara menunggu pelanggan datang dia turut juga menyusun segala rempah ratus dan barangan dapur di kedai ’kotak’nya itu. Baginya itu satu cara untuk menarik pelanggan, selain membeli kelapa parut dan santan boleh juga membeli sama kelengkapan dapur.

Cuma hari itu dia merungut-rungut kepada isterinya, kerana terpaksa memesin sendirian kelapa yang dipesan pelanggan. Ini kerana ’engin nyior’ (anak lelakinya) tidak datang membantu.

Jul 16, 2009

Hilang Selera


Lama juga saya tidak menjengah blog ini. Hilang selera. Mujurlah saya masih berselera lagi makan durian. Di Terengganu sekarang musim durian ’luruh’. Orang kampung saya kata musim ’rahat’. Sepanjang-panjang jalan-jalan kampung di daerah ini penuh dengan pondok-pondok menjual ’raja buah ’ itu.

Paling terkenal ialah durian Pengkalan Berangan. Lemak, manis dan cukup rasanya. Saya sudah beberapa kali hadir di ’kenduri durian’ dan kemudian dibekalkan lagi beberapa biji untuk dibawa pulang. Boleh juga bertahan ’stoknya’ sehari dua. Alhamdullilah, syukur musim durian kali ini belum sekali pun saya membeli durian ’waimma’ sebiji. Cuma sekarang dah tak boleh makan banyak, sebiji dua sahaja. Cepat betul ’mengaku kalah’.

Masih teringat semasa saya ’bujang kecil’ dahulu, ketika menunggu durian gugur di malam hari mereka bertanding ’cerita lucu’. Siapa yang ’tergelak’ dikira kalah dan didenda sebiji durian. Sepanjang musim durian berpuluh-puluh cerita telah dikarang. Cerita-cerita lucu ini bukan sahaja merapu, kyayal, lucah dan mengarut tetapi turut mengambil watak-watak pemimpin-pemimpin dunia seperti Moshe Dayan Menteri Luar Israel ketika itu sebagai bahan lelucon. Sekarang keseronokan itu telah tiada. Ramai anak muda yang keluar kampung kerana melanjutkan pelajaran ataupun sudah bekerja. Kalau ada pun di kampung mereka lebih suka duduk di kedai kopi dari menunggu ’pondok durian’ yang dingin dan berembun itu sehingga waktu dinihari.

Jul 4, 2009

Permata Yang Hilang

Di akhir bulan Jun lalu, kami mengulangi lagi perjalanan dari Marang, Ajil, Bandar Muadzam, Kuala Pilah, Seremban. Esoknya bersambung lagi, Seremban, Kuala Lumpur sebelum ‘berlabuh’ di Temerloh. Bandar Ikan Patin.


Kami sering memilih bermalam dan melepaskan lelah di Rumah Rehat Temerloh. Rumah Rehat di atas bukit bersebelahan SRJK Khee Chee, Jalan Hamzah bukan sahaja luas biliknya tetapi harganya juga berpatutan.


Malam itu ketika memandu kembali dari Pasaraya The Store ke Rumah Rehat mata saya tertancap kepada nama jalan, Jalan Sudirman yang menyingkap nostalgia. Allahyarham Sudirman baru sahaja dianugerahkan gelaran Datuk selepas 18 tahun pemergiannya. Saya adalah peminat nombor ‘wahidnya’ walaupun tidak menyimpan koleksi gambar atau lagu-lagunya. Saya amat mengaguminya sebagai penyanyi dan penghibur No 1 Malaysia.


Selepas kehilangan P.Ramlee saya fikir tiada lagi penghibur sebaiknya kecuali Sudirman. Bakatnya cukup teserlah selepas memenangi Bintang RTM 1976. Seorang anak muda berkelulusan undang-undang yang memilih penyanyi sebagai kerjayanya. Dia benar-benar berjaya dalam dunia hiburan. Satu demi satu gelaran diraih, pencapaian terbaiknya bila memenangi ‘Best Performer’ tahun 1989 dalam pertandingan Asia Music Award di Albert Hall, London.


Lagu-lagunya menggetarkan perasaan. Liriknya bersahaja dan sesetengahnya meninggalkan kesan yang mendalam bila diputar. ‘Merisik Khabar’, ‘Milik Siapa Gadis Ini’ dan ‘Sampaikan Salam’ merupakan lagu-lagu yang popular dan ‘sentiasa hijau’. Lagu-lagu dan persembahanya tebal dengan nilai patriotik dan ‘ukiran’ kisah-kisah orang biasa yang mengujakan. Tanggal 31 Ogos, Warisan, Basikal Tua, Punch Card, Seruling Bambu, Aku Penggangur adalah sebahagian dari lagu-lagu yang mengangkatnya sebagai penghibur yang tiada ‘taranya’. Tahun 1986 ketika dia menyanyi di Jalan Chow Kit, 100,000 peminat ‘menyerbu’ dan ‘membanjiri’ Jalan Tunku Abdul Rahman , Jalan Raja Muda ke Jalan Raja Alang menyaksikan persembahannya. Saya tidak menjangka penyanyi sekarang mampu menarik sebegitu ramai peminat dari pelbagai kaum seperti Melayu, Cina, India dan melimpah sehingga ke Singapura, Brunei dan Indonesia seperti yang dicapai oleh Sudirman.


Penghibur ’terbilang’ ini juga berbakat berlakon dan melukis kartun. Sepanjang kerjayanya dia telah digelar ’Elvis Presley Malaysia’ dan sehebat ’Michael Jackson’. Temerloh telah melakar sejarah. Melahirkan seorang penghibur ’luar biasa’ auranya, sehingga kini tiada galang ganti. Jika kami singgah lagi ke Temerloh, kami akan tetap menemui jalan ini, tapi tidak mungkin menemui lagi seseorang sehebat namanya, Datuk Sudirman Haji Arshad. Al-Fatihah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails