Mar 24, 2010

Dari Studio ke Studio

Minggu lepas saya tidak kembali ke Terengganu. Sepanjang minggu ini asyik terkejar-kejar ke hulu ke hilir. Mengejar program yang tak kunjung sudah. Hari Jumaat lepas ke Kuala Lipis lagi. Bermalam semalaman. Sabtunya balik ke KL. Terlupa lagi membeli sambal hitam, menu istimewa dari Bandar Lipis itu.

Pagi Ahad saya sudah berada di Media Prima menemani VIP ke Slot Nasi Lemak Kopi O, TV 9. Ketika VIP ditemubual, saya belasah aje nasi lemak dan kopi O di luar studio. Ha ha ha.

Kehidupan bujang di KL ini membosankan. Kerana bosan petangnya saya melangkah ke Rancangan Aiminnal di Auditorium Perdana, Angkasapuri. Melihat peserta India dan Cina menyanyi lagu Melayu. Boleh tahan jugaklah untuk menghilangkan bosan dan kantuk.

Isninnya saya ke Angkasapuri lagi. Tapi kali ini bukan studio tv tapi studio radio. Bertemu kawan lama. Mahat anak China. Orang Asli. Dulu tinggal di Bukit Lanjan. Bila penempatan itu dibangunkan ia berpindah ke Damansara Perdana. Seorang yang 'simple'. Banyak menulis cerita-cerita rakyat Orang Asli. Terbaru dia telah selesai menulis kisah kehidupan masyarakat Orang Asli. Novelnya berjudul 'Hamba'. Terbit nanti ingin saya membelinya. Memahami nilai dan budaya masyarakat misteri itu.

Cuma saya tertawa mendengar pantunnya:

Anak cicak di atas batu
Entah bergolek entah tidak
Bila terpacak di kedai samsu
entah balik entah tidak

Mar 10, 2010

Aku Sudah Pindah

Saya tidak sempat menulis panjang mengenai cerita-cerita di bulan Februari. Cerita itu terhenti. Rasanya tidak sesuai lagi untuk mengimbas cerita yang tidak sudah itu. Kini sudah berada di bulan Mac. Cerita baru akan bermula lagi. Semalam saya baru balik dari Kuantan. Besok akan ke Taman Negara. Opps, terlupa .... tidak jadi... kerana urusan-urusan yang tidak dapat dielakkan.

Apa pun kini tulisan semakin pendek. Kerana tiada lagi masa santai. Cuma satu yang ingin dimaklumkan ' Aku sudah pindah'. Bangunan ini saya lalui setiap hari.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails