Apr 29, 2010

Angin Baru

Selepas bertukar saya tak mempunyai banyak masa untuk menulis. Pagi-pagi lagi sudah turun tanah, hampir maghrib baru sampai kembali ke rumah. Begitulah kehidupan di bandaraya yang padat ini. Kesilapan menghitung masa menyebabkan kita 'terpanggang' dalam kesesakan yang tak kunjung sudah.

Mungkin kehidupan di daerah seperti Marang yang telah saya tinggalkan lebih santai. Turun dari rumah jam 7.30 pagi, 743 pagi sudah terpacak ditempat kerja. Selalunya kita tidak selesa dengan cara dan corak penghidupan baru. Zon selesa yang dilalui selama bertahun-tahun telah menimbulkan rasa enggan kita untuk 'meneroka' semula. Kerana itu ramai yang memilih untuk tidak lagi berpindah randah. Apatah lagi kalau usia sudah semakin senja. Tidak lagi suka menempuh persekitaran baru. Tidak suka lagi mencuba pekerjaan baru. Semuanya tidak lagi.... . Kalau ya pun, mungkin mencuba makanan baru sahaja. He he hek.

Cuma saya tersedar ada perubahan gaya hidup yang berlaku secara 'paksaan' tanpa kita rasai. Selepas bertahun-tahun berkahwin, saya masih merindui untuk makan taugeh kasar. Selepas bertahun-tahun berkahwin saya tetap merindui untuk makan kacang panjang. Kerana sejak berumah tangga saya telah 'berkorban' menuruti selera isteri yang lebih suka makan taugeh halus dan menghidangkan kacang buncis kegemarannya. Hanya beberapa minggu yang lalu 'mimpi' apa isteri saya, memasak taugeh kasar campur tauhu goreng yang enak sekali rasanya. Mungkin dia tersedar bahawa saya telah 'berkorban' terlalu lama agaknya. He he hek.

Saya percaya ramai antara kita yang 'berkorban' untuk perkara-perkara kecil sebegini tanpa rasa kecil hati pun. Isteri saya juga sudah 'berkorban' begitu lama, kerana jarang memasukan menu ikan dalam hidangan kami, kerana saya tidak memakannya. Begitulah perubahan-perubahan yang berlaku apabila 'angin baru' datang menjengah dalam kehidupan kita. Kita akan cuba menyesuaikan diri sehingga kita kembali kepada zon selesa sekali lagi. Sekali lagi saya menerima 'angin baru'. Sekali lagi saya terpaksa 'berkorban' . Masa bersama keluarga semakin kurang. Masa bersama blog juga sudah kurang. Mungkin hanya turun sesekali melepaskan ;rindu dendam'. Hu hu huk.

p/s sesekali masak le makanan yang suami atau isteri gemar waktu mereka kecil dulu. He he hek.

Apr 11, 2010

Dato' Oh Dato'

Minggu lepas. Bukan. Tiga minggu lepas saya mengikuti sambutan Maulidur Rasul di Rantau. Pekan yang penuh nostalgia. Saya tercari-cari kawan-kawan lama 'kok' ada. Maklum sahaja meninggalkan sekolah menengah tahun 1977. Kalau berjumpa pun mungkin kepala mereka sudah botak. Kalau berambut pun mungkin sudah beruban penuh. Kalau perempuan, mungkin sudah berisi atau kurus macam dulu jugak. Yang meninggal jangan ceritalah. Ramai sudah.

Akhirnya saya singgah di sebuah meja. Ada tiga orang yang nampak lebih 'senior' daripada saya.

'Tuan boleh saya tumpang duduk', saya berbahasa.
'Boleh, boleh, sila...sila, kata mereka serentak.

'Tuan dari mana' kata saya memulakan perbualan kepada seorang 'senior' yang nampak lebih segak.

Tiba-tiba sahaja dia merenung dalam ke muka saya, sambil meluahkan perasaan tak puas hatinya, "Kau tak kenal aku, hairan.... hairan. Aku Dato A kau tak kenal..... hairan.

'Memang saya tak kenal tuan, saya dah keluar dari kampung tahun 1978, lama tuuu'.

'Tak kan tak kenal, masa tu.... I'm still around' getusnya

Wah dia nak perang dengan saya ni. 'Minta maaf tuan, memang saya tak kenal tuan. Kalau balik pun balik kampung saya aje. Tuan pulak kenal ke saya". Saya menerjah soalan yang sama pada 'Dato' yang 'hebat'ini.

Cerita seterusnya tidak payahlah saya cerita. Cuma saya turut juga berarak dan berselawat dari padang SK Dato Akhir Zaman itu sehingga ke Petronas Jalan Rantau Linsum. Saya pun tak lama juga di majlis tersebut. Habis berarak terus sahaja balik ke Kuala Lumpur. Tak sempat nak dengar ceramah sahabat saya Ustaz Nor Azamir, Timbalan Mufti Negeri Sembilan itu.

Cuma dalam perjalanan pulang saya terfikir, kenapa 'Dato' sorang ini aje yang 'kureng' sikit. Sedangkan dua adiknya yang bergelar 'Dato', tak kisah pun orang kenal ke tidak. (Adik-adiknya saya kenal kerana satu sekolah). Lalu saya teringat pepatah Melayu "Lain Padang Lain Belalang, Lain Orang Lain Ragamnya'.

Nota:

Kok = Kalau

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails