Jul 29, 2011

Matang Dewasa


Temerloh dikenali sebagai 'Bandar Ikan Patin' atau pun 'Daerah Titik Tengah Semenanjung'.


Saya rentasi lagi daerah ini hingga ke Kg Pian, Penderas menghadiri satu program masyarakat.

Sementara menunggu kedatangan VIP saya singgah di gerai NADI sekadar bertanya hal-hal kesihatan diri.


"Dah tua ni kena ambil tahu lebih banyak hal kesihatan", kata saya kepada Rozithiah, jururawat berbadan gempal tapi berwajah manis.


"Umur macam encik belum tua lagi, mengikut WHO usia tua hanya 65 tahun ke atas. Usia macam encik ni baru di peringkat matang dewasa". Terima kasihlah Rozithiah yang buat saya rasa muda kembali.

Apa pun salam Ramadhan buat rakan-rakan di dunia nyata dan alam maya. Semoga kita dapat mengerjakan amal ibadat ini dalam keadaan sihat walafiat.


Nota:


NADI = National Diabetes Institute, Malaysia


WHO = World Health Organization

Jul 27, 2011

Peminta Sedekah Tidak Boleh Memilih

Dua hari lepas saya ke Kedah. Malamnya saya minum-minum di tepi Stadium Darul Aman bersama-sama 'Z' kawan serumah di KL sewaktu bergelandangan di penghujung tahun 90an.


Ketika itu dia masih bujang dan saya pula hidup 'membujang'. Meminati seni teater. Daripada berjinak-jinak dengan dunia teater sehingga dia berjaya menulis beberapa skrip teater, berlakon dan mengarahkan teater.



Mencari rezeki dengan berniaga kecil-kecilan. Beralih menjadi agen insuran. Kesukaran hidup di Kuala Lumpur menyebabkan ia pasrah untuk kembali semula ke Alor Star, bandar kelahirannya. Pulang untuk mencari rezeki yang lebih baik. Sekali gus mendirikan rumah tangga.



Sebelum meninggalkan KL, dia berkata "Belikan aku sepatu kulit, untuk hari perkahwinan aku". Balas saya, 'Nanti aku belikan kasut PVC sahaja, peminta sedekah tidak boleh memilih". Ha. Ha.Ha.



Saya tidak menghadiri perkahwinannya, cukuplah kasut kulit sebagai galang ganti. Kini kehidupannya nampak lebih berbaloi dari dahulu. Pengalamannya di KL mendewasakannya di Alor Star.



Gurauan saya itu masih lagi dia ingati. Serangkap pepatah Jepun yang dalam maknanya.

Jul 20, 2011

Jambu Tanpa Biji

Saya sudah kembali ke Putrajaya. Perjalanan pulang melelahkan, hampir tiga suku perjalanan tidur sahaja. Al maklum bahana kantuk berjaga malam itu masih belum lagi usai.



Singgah di R&R Tapah untuk solat. Kemudian menikmati segelas teh tarik dan kacang rebus yang tak berapa lembut. Sebelum perjalanan pulang, meninjau sebaris dua kedai untuk membeli 'buah tangan' buat isteri yang ditinggalkan. Mungkin betul kata pepatah, 'Sayang isteri tinggal-tinggalkan. Kalau tidak kerana selalu 'keluar kawasan' jarang saya membeli. Maklum sahaja kami sudah tinggal berdua sahaja kini :).

Jul 19, 2011

Ulangan

Bermalam sehari lagi di Grik. Malamnya sehingga pagi menelusuri Tasik Banding dalam suasana gelap dengan bot. Walaupun saya bukan kaki pancing tapi malam itu saya berjaya menaikkan lima ekor ikan Baung dan seekor ikan Selat, sudah boleh dianggap 'lulus'.

Tahun lepas di tasik yang sama saya diajar oleh Dato S belajar memancing dengan menggunakan mesin joran. Terkial-kial melontar tali umpan ke tasik. Mungkin kerana nasib atau pun tuah, saya dapat juga menaikan seekor ikan. Ikan apa? saya sudah lupa. Sehingga jam tiga pagi tiada lagi hasil. Membosankan. Nasib baik ada buah durian yang boleh dijadikan habuan.

Malam tadi agak berbeza, semakin pagi semakin mengasyikkan. Pancing yang dilontar sentiasa meraih rezeki. Jam 3.30 pagi kami meninggalkan 'lubuk ikan' itu untuk pulang ke hotel. Dari jauh kami terdengar jeritan gajah mengimbau bukit. Tasik Banding saya akan datang lagi.

Jul 17, 2011

Sama Tapi Tak Serupa (2)

Ketika posting ini disiarkan saya sedang berada dalam denyutan malam di Pekan Grik. Perjalanan dari Putrajaya ke Pekan Grik mengambil masa empat jam. Sempat lagi singgah di R&R Sg Perak.



Lebuhraya Grik Kuala Kangsar yang siap sepenuhnya pada tahun 2002 telah menjimatkan masa perjalanan. Di laluan ini juga terletak Muzium Arkeologi Lenggong yang terkenal dengan 'Perak Man'. Lebuhraya ini juga sebagai penghubung antara Pantai Timur dan Pantai Barat dengan lebih selesa.



Tahun 2001 saya kerap melalui jalan ini menghantar 'Angah' belajar di MRSM Chenderoh. Ketika itu peristiwa Al-Maunah masih segar lagi dalam ingatan rakyat Malaysia. Saya berkesempatan melalui jalan lama dan selekoh tajam di Kg Sauk, Bukit Jenalik tempat kejadian tersebut berlaku.

Peristiwa itu berlaku pada bulan Julai 2000. Sudah 11 tahun berlalu. Jalan yang berliku-liku bagai ular dipalu sudah lurus dan luas. 'Angah' sudah pun lama meninggalkan MRSM Chenderoh.


Sesekali melalui jalan ini mengingatkan saya kepada nostalgia lama. Cuma yang tidak mungkin ditemui lagi ialah MRSM Chenderoh yang sudah di tukar nama kepada MRSM Lenggong.

(Gambar Tasik Raban )

Jul 10, 2011

Cerita Dua DJ

Sudah dua bulan tidak menulis. Blog ini pun sudah jarang dilawati orang. Kalau asyik terpapar cerita itu aje siapa yang nak tengok. Betul kan.

Mungkin ia boleh dikaitkan dengan sebuah cerita klasik mengenai persaingan dua buah stesyen radio. Dj A memang populer habis. Seorang lagi DJ B yang mengikuti rapat tetapi tidak mampu untuk menyaingi kehebatan DJ A.

Pemilik radio DJ B telah menawarkan wang bersamaan RM1 juta untuk DJ A pindah sahaja ke Radio B. Tapi DJ A menolak tawaran tersebut.

Pemilik Radio B kata, " Kalau kau tak nak masuk radio aku pun tak apa, aku bagi je sejuta ni, kau berehatlah setahun".

Mungkin kerana lebih tertarik dengan tawaran kedua, DJ A ini telah menghilangkan diri selama setahun, bersantai dan menikmati duit percuma yang diperolehi.

Semasa ketiadaan DJ A, populariti DJ B telah meningkat dengan mendadak. Genap setahun berehat DJ A kembali semula bertugas. Namun popularitinya jatuh merudum. Ia sudah jauh ditinggalkan oleh DJ B.

Selain daripada helah perniagaan, moral cerita ini kalau nak popular kena tulis hari-hari le.

Jul 9, 2011

Hari Yang Bermakna

Semalam tahun ke 51 saya dilahirkan ke dunia. Alhamdulillah, sebesar-sebesar kesyukuran kepada Allah SWT yang telah memberi nikmat kehidupan.

Terima kasih kepada rakan taulan yang telah menghantar ucapan selamat hari lahir melalui facebook dan sms.

Terima kasih juga kepada isteri dan anak-anak yang juga mengucapkan selamat hari lahir.

Terima kasih juga kepada Hafizal anak buah di pejabat yang belanja saya makan KFC di KLCC.

Terima kasih juga kepada rakan-rakan yang menyanyikan lagu "Allah selamatkan kamu" sewaktu pagi-pagi lagi di pejabat.

Meriah.Meriah. Meriah.

Ada ketikanya kemeriahan itu lahir tanpa tiupan lilin dan hidangan kek.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails