Feb 28, 2012

Isteri Itu Sahabat

"Ingat ya, isteri itu sahabat. Saya ingatkan kepada yang tak ingat. Bukan kawan-kawan ya, .... bukan. Kawan-kawan tak akan jaga kita bila kita sakit, .... isteri lah. Oleh itu jaga isteri baik-baik. Masa muda mungkin kita ligat tapi bila tua isteri lah yang jaga kita"

Tidak perlu saya perkenalkan siapakah gerangan yang berpesan dengan ikhlas itu. Umurnya sudah 65 tahun dan memang layak untuk memberi nasihat. Apatah lagi sejak akhir-akhir ini dia sering tidak sihat. Setiap kali keluar rumah beliau sering ditemani isteri sebagai 'sahabat'. Insya Allah, mudah-mudahan pesanan Y.Bhg Dato' ini antara petua membina rumah tangga bahagia.

Dalam ceramah keluarga bahagia, sering kali terdapat ustaz yang berpesan, "Ikutilah Rasulullah SAW sebagai contoh suami terbaik, memanggil nama isteri dengan panggilan yang mereka sukai. Dikisahkan bahawa Rasulullah meminum air dari satu gelas dengan isterinya Siti Aisyah, bahkan dari bekas bibir yang sama. Begitulah romantiknya Rasulullah yang sepatutnya di amalkan oleh para suami. Lepas ini tuan-tuan kena buat lah.......". Permintaan itu selalunya diselangi gelak ketawa para pendengar, kerana mereka tahu mereka tak mampu nak buat. " Tak biasalah..... komen seorang lelaki separuh baya. Ha ha ha 

Dahulu, ibu bapa Melayu sering membekalkan kepada anak dan menantunya yang berpindah rumah berupa alatan rumah tangga.  Antaranya bantal sebuah, pinggan sebuah, dan gelas sebuah. Kiasannya ialah mengajar pasangan baru itu berkongsi hak milik agar rumah tangga terbentuk dalam suasana aman dan romantis.

Adakah budaya itu wujud lagi kini?

Feb 22, 2012

Tukang Masak Kampung

Sabtu lepas saya berkesempatan hadir di majlis sambutan Maulidur Rasul SAW di sebuah perkampungan tradisional di Barat Daya Seremban, Kg Bt 3, Mambau. Nama asal kampung ini ialah Kg SC . Ia mengambil sempena peneroka asal kampung ini daripada bekas anggota SC atau ‘Special Constable’ (Polis Khas) zaman darurat dahulu.

Ceramah malam itu berkisar isu-isu semasa yang dihadapi oleh umat Islam masakini.

“Isu tingga solat, tingga poso… itu cerito lamo tuan-tuan. 'Ari' ni orang Islam sendiri bercakap mengenai kebebasan seks, berjuang menghalalkan hukum yang telah diharamkan oleh Allah. Berjuang untuk bebas keluar agama. Semuanya itu dek terperangkap dengan fahaman kebebasan hak asasi manusia. Pagi ni di pejabat, ‘ese’ tengok ada tiga salinan surat yang memohon keluar agamo….. apa nak jadi kito umat Islam sekarang. Ini tidak termasuk lagi sebaran ajaran Syiah yang sudah ada 6,000 pengikut di seluruh Negara…”

Walaupun ‘Sahibul Fadhilah’ itu kecil sahaja orangnya, tetapi malam itu beliau berjaya merangsang pemikiran ahli kariah terhadap cabaran dan perjuangan yang wajib dihadapi oleh orang Islam.

Selepas ceramah saya menikmati gulai tulang lembu yang segar dagingnya. Masak tempe campur perut dan petai yang ‘wow’ rasanya. Daging kambing masak kari yang menjadi kesukaan saya sejak dahulu lagi.

Itulah kehebatan orang kampung yang bersepakat untuk ‘masak sekampung’. Saya percaya ‘kepala dapurnya’ adalah tukang masak yang mahir menetapkan sukatan dan perencah yang betul dalam setiap masakan. Sudah dua tiga kampung yang saya jelajahi dan menikmati masakan mereka. Kampung ini adalah salah satu yang terbaik pada selera saya. Tiba-tiba sahaja saya teringat kepada Pok Heng (Ibrahim) tukang masak kampung di Alor Limbat, Marang. Bila lagi saya boleh merasa gulai kawahnya yang enak itu.

Nota:

Ari - Hari
ese - saya

Feb 19, 2012

Sekali Air Bah.......

Sudah lima bulan kembali ke ‘porak’ sendiri. Lebih khusus lagi bertugas di daerah Seremban, tempat kelahiran saya. Bersempadan dengan empat buah lagi daerah iaitu Jelebu, Kuala Pilah, Port Dickson dan Rembau kecuali Tampin. Mengikut Banci Penduduk 2010, jumlah penduduk Seremban ialah 555,935 orang. Ini bermakna separuh daripada jumlah 1.021 juta penduduk Negeri Sembilan datangnya dari daerah ini.


‘Kepulangan’ ini memberi kesempatan kepada saya menemui rakan-rakan satu kampung dan satu sekolah. Pertemuan itu berlaku secara sengaja dan tidak. Kadang-kadang di majlis keramaian. Kadang-kadang ketika melakukan tugas rasmi. Kadang-kadang di jalanan sahaja.

Selepas berbelas-belas atau berpuluh-puluh tahun tidak berjumpa, uban sudah wajib ada dan kedutan juga sudah semakin ketara. Soalan-soalan, ‘Dah bermenantu ko?’ lebih kerap ditanyakan daripada ‘Berapa orang anak?’. Sudah ramai antara mereka yang mendapat cucu dan bergelar ‘datuk’.

Cuma ketika usai solat Maghrib di Masjid Jamik Rantau minggu lalu, saya menegur seorang ahli jamaah di sebelah saya. ”Tuan orang Ulu Lalang kan?’. Lelaki lengkap berbaju Melayu hijau tanpa samping itu menjawab, ‘Nama saya N… bin T… saya orang Setiawan’.

Jemaah di hadapan saya membenarkan telahan saya, ‘memang dia orang Ulu Lalang’. Tapi sejak ditinggalkan isteri,…….. begitulah. Pendek, tapi saya cukup faham.

Kalau benar memang dia adalah rakan sekolah saya sehingga tingkatan tiga. Kali terakhir bertemu waktu itu kami masih bujang, 27 tahun lalu. Saya bertugas di Georgetown, manakala dia pula di Pengkalan Tentera Udara Mata Kucing, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang. Tempat terakhir beliau bertugas ialah di Pengkalan Tentera Udara Kuantan, Pahang.

Ketika melalui Pekan Rantau Jumaat lepas, sekali lagi saya melihat kelibatnya, berjalan kaki dengan baju kumal dan memakai seluar lusuh yang sudah koyak.

‘Ya Allah yang menjadikan bumi dan langit serta segala kejadian di dalamnya. Ampuni lah dosanya dan dosa kami. Mudah-mudahan engkau kurniakan kami kesihatan tubuh badan, kewarasan akal fikiran, keluarga yang bahagia, anak-anak yang soleh dan solehah. Hitung lah amal kebajikan kami sebagai amalan yang diterima. Ampuni dosa-dosa kami serta menerima doa dan taubat kami. Janganlah kami dihukum dengan azab neraka atas perbuatan maksiat kerana kealpaan kami. Himpunkan kami dalam golongan mereka yang bersyukur dan tabah menerima ujian Mu. Mudah-mudahan kami dimasukkan ke dalam golongan yang beruntung. Amin.


Nota:
Porak : kawasan bercucuk tanam bersaiz kecil atau merujuk kawasan sendiri.

Feb 17, 2012

Sepi Itu Indah

Kenduri kahwin tidak lagi mengira musim. Seingat saya 25 tahun dahulu kenduri kahwin hanya diadakan pada musim cuti sekolah. Jemputan hanya di sekitar kampung dan kampung berdekatan. Kini hampir saban minggu kenduri kahwin diadakan. Jemputan juga semakin jauh bukan setakat sempadan kariah tetapi juga melepasi sempadan daerah dan negeri. Kaedah menjemput juga sudah pelbagai daripada jemput mulut, kad jemputan sehinggalah menggunakan sms, email dan ‘muka buku’.

Minggu lepas saya bersama isteri dari Putrajaya ke sebuah dewan di UKM, Bangi. Hadir majlis perkahwinan anak rakan di jabatan lama. Kami sampai pun di penghujung majlis. Jemputan sudah semakin ‘jarang’. Hajat hati untuk menemui rakan-rakan lama tidak tercapai. Nasib baik masih ada dua tiga orang kenalan yang juga terlewat sampai.

Kerana tidak ke mana-mana, petang itu saya habiskan masa dengan berbual-bual. Itu pun tidak lama, bila lagu-lagu yang diputarkan berbunyi semakin kuat, perbualan itu tamat dengan sendirinya. Ketika kami melangkah keluar dewan, saya terfikir alangkah seronoknya hadir di kenduri kahwin di Marang, Terengganu dahulu. Walaupun ‘senyap sunyi’ tapi boleh berbual tanpa ganguan.

p/s Mungkin kenduri kahwin anak kami nanti tak pakai PA System. Ha ha hah.

Feb 3, 2012

Hilang Ketika Sujud

Sambungan cerita..... ketika menuruni Bukit Putus jam sudah menunjukkan pukul 3.15 petang. Belum solat zuhur lagi. Membeluk ke stesyen minyak berdekatan di Paroi. Menanggalkan seluar dan memakai kain sebelum berwudhu.

Sebelum solat, mata saya tertancap pada peringatan kecil di pintu surau. "Harap maklum. Surau ini ditutup pada jam 10.00 malam kerana sering berlaku kecurian". 

Peringatan itu mengembalikan semula ingatan saya pada peristiwa malang dua wanita peserta  rombongan yang singgah di R&R Rawang beberapa minggu sebelum ini. Dari Kuala Lumpur ke Ipoh. Waktu itu sudah hampir 6.00 petang. Mereka singgah untuk menunaikan solat Asar. Biasalah apabila ramai yang singgah untuk solat, surau yang kecil itu bertambah sempit. Mereka meletakkan beg-beg tangan berhampiran tempat sujud sebagai tujuan keselamatan.

Tapi apa boleh buat, langkah berjaga-jaga itu juga tidak selamat. Beg-beg tangan mereka hilang ketika sujud. Riuh rendahlah petang itu dengan muka penuh kerut dan ada air tergenang di matanya. Mungkin  tidak sangka, persinggahan petang itu membawa petaka.

Mengambil langkah keselamatan, saya solat di tepi dinding surau dengan seluar yang sudah dilipat berada rapat di samping. Petang itu solat saya tidak kyusu'.  He he he.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails