Jul 15, 2015

Zaman Beredar Pusaka Bergilir

Bulan Ramadhan akan meninggalkan kita hanya dalam beberapa jam sahaja lagi. Bulan Syawal akan disambut dalam suasana meriah. Dijangka Jumaat ini. Dua kali khutbah, Khutbah Hari Raya dan Khutbah Jumaat. 

Tahun ini sudah diputuskan awal pagi berhari raya di Putrajaya sahaja. Menikmati juadah nasi himpit, rendang ayam dan kuah kacang. Selain kuih muih yang sudah dibeli sejak minggu lepas. Berkumpul dengan Along dan isteri, Atiqah, Afif sebelum ke Taman Equine, Sri Kembangan. Bergabung pula dengan keluarga besan, bapa mertua Afdhal yang tidak balik ke Terengganu kerana meraikan kedatangan cucu baru kami Muhammad Aqeel Syafiq. Hanya Angah tahun ini berhari raya di Batu Pahat kerana tugas. Sian ke Angah... 

Selepas solat Jumaat berangkat balik ke Kg Sega, Seremban. Berhari raya pulak dengan kakak-kakak yang dah semakin berusia. Petangnya ke rumah emak dan bapa saudara yang sudah semakin lanjut usianya. Mungkin malamnya balik semula ke Putrajaya atau tidur di rumah pusaka. Esok menyambung lagi ziarahnya. 

Tanpa lupa ziarah kubur abah dan emak yang sudah hampir 15 tahun meninggalkan kami. Masa begitu pantas. Sudah terasa semakin tua. Sudah bergelar Datok dan isteri pula sudah bergelar Nenek. Alhamdulillah baru ada seorang cucu. Benarlah perbilangan orang tua-tua, zaman beredar pusaka bergilir. 

Akhir kata. Selamat hari Raya Aidil Fitri. Maaf Zahir Batin. Berhati-hati di jalan raya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails