Nov 24, 2010

Manja


'Ának' ini telah diberi nama 'Manja' kerana asyik menggesel siapa sahaja yang berada berdekatan. Telah diberi rehat dan rawat. Ngiauannya sudah hilang. Saya fikir dalam sebulan lagi ia akan menjadi seekor kucing yang cantik. 'Calit' seekor lagi kucing kami kini sudah ada teman. Selama ini ia sunyi 'keseekoran'.

Cuma dua hari ini ia agak 'celungap' dan 'kelahap'. Maklum sahaja tanpa cukup makan manusia pun saya fikir akan bertukar jadi macam tu. Berebut-berebut makanan dan sanggup mati kerananya.

Walaupun di negara ini kes kurang makanan tidak ketara. Malah ramai yang gemuk dan terlebih makan setiap hari.

Masa saya kecil dahulu makanan tidaklah semewah sekarang. Untuk makan lauk ayam kena tunggu orang kampung buat kenduri doa selamat, kenduri tahlil atau hari raya. Dalam mangkuk lauk ayam itu pun ada dua ketul sahaja. Setiap 'jamba' ada lima orang. Ayam yang dua ketul tadi kena berkongsi. Kalau ada orang tua, kena hormat untuk mereka ambil dulu seperti kata pantun yang popular masa tu.

Mandi mo budak-budak
Air koroh di hulu
'Sejamba' mo budak-budak
Orang tuo dulu

Tapi kalau nasi dah penuh atas ayam tu siapa nak ambil he he he.

Nota:
Celungap - Rajin menyelongkar dan mencuri makanan
Jamba - hidangan dalam dulang yang mengandungi empat atau lima jenis lauk
mo - bersama
koroh - keruh

Nov 23, 2010

Ajaibnya Kepantasan.

Entri saya pada bulan ini lebih banyak berkisar mengenai kedai makan. Dari Rembau sehingga ke Gelang Patah. Hampir semuanya sama. Lembap dan lambat. Kecuali kebanyakkan kedai mamak yang begitu pantas sekali layanannya. Belum sempat berfikir nak makan apa, pelayannya sudah ada di tepi meja dengan sebatang pensil dan sehelai kertas.

Ahad lepas ketika pulang dari Kuala Lumpur ke Putrajaya kami menyimpang ke Bandar Baru Bangi menjamu selera. Berjalan kaki dalam bangunan Mid Valley hampir dua jam telah berjaya melelah dan melaparkan kami. Singgah di sebuah restoran yang agak tersorok. 500 meter dari jalan besar. Memasuki kawasan restoran ini sahaja sudah membuka selera kami. Kawasan 'parkir'nya luas boleh memuatkan antara 50 buah ke 80 buah kereta. Pelanggannya ramai. Lanskapnya juga menarik. Ada air terjun lagi dengan sekumpulan ikan kap dalam kolam yang sederhana besar.

Seingat saya inilah restoran Melayu yang begitu pantas melayan pelanggan. Dalam tempoh kurang 10 minit, semua hidangan yang dipesan telah sampai. Saya percaya kenapa faktor ini telah membantu restoran ini mendapat pelanggan dari jauh dan dekat. Pendekatan perkhidmatannya hampir menyamai kedai mamak. Pekerja yang ramai, tukang masak juga ramai, ada screen besar. Mungkin yang belum ada ialah wifi.

Ramai yang bersetuju kalau saya katakan kepantasan itu satu ukuran pencapaian dan kejayaan. Semua kerja harus pantas. Jalanraya sudah digantikan dengan lebuhraya. Walaupun kita ada pos laju tetapi kita lebih memilih e-mail atau sms sebagai jalan pintas. Sudah juga tercipta rekod di Cina, bangunan hotel lima belas tingkat di siapkan dalam masa dua hari (video).

Kerana itu agaknya, apabila ada yang dihantar latihan 'survival' ke kampung pendalaman. Ada yang 'stress' dan 'sasau''. Maklum sahaja kehidupan pantas telah bertukar menjadi perlahan. Kehidupan kembali kepada cara lama. Masak air dan makanan terpaksa menggunakan kayu api. Mandi kena pergi ke sungai. Malamnya terkial-kial memasang api pelita dan kelambu. Perhubungan terputus, tiada lagi sms dan talian internet.

Saya tetap suka sekali sekala hidup 'lambat' seperti itu. Kerana saya pernah melaluinya. Tetapi bukan untuk selama-lamanya :)

Nov 21, 2010

Bukan Nama Sebenar

Boleh kata sudah beribu kali saya masuk kedai makan sejak kecil sehingga sudah tua ni. Macam-macam rasa. Ada yang saya datang dan datang lagi. Tak kurang yang saya taubat tidak akan masuk semula.

Isnin lepas saya ke Gelang Patah. Sebuah pekan kecil yang sudah bertukar menjadi bandar satelit. Kini sudah ada hotel empat bintang. Jaraknya lebih kurang 30 minit daripada Bandaraya JB.

Malam itu sebelum tidur kami berempat pusing-pusing di pekan kecil ini. Singgah di sebuah restoran di Taman Nusa Perintis. Restoren menjual masakan panas. Kelihatan ramai pelanggan yang duduk. Petua orang tua-tua, kalau ramai pelanggan maknanya makanannya sedap. Saya order mee goreng mamak dan segelas teh o.

Agak malang bagi kami yang baru tiba di Gelang Patah ini, ia bukan sahaja lambat tetapi apa yang kami pesan sudah jadi lain. Mee goreng mamak dah jadi mee goreng basah. Nasi Goreng kampung dah jadi Nasi Goreng Cina, Sup Ayam bertukar jadi Tomyam Ayam. Mungkin kalau restoren ini diberi nama semula, saya cadangkan namanya 'Restoren Bukan Nama Sebenar'.

Nov 20, 2010

Boleh Ke?

Kawan-kawan sering bertanya, 'Kenapa dah tak selalu menulis'.

Saya tak boleh menjawab dengan tepat. Kerana idea yang banyak itu tidak lagi selari dengan masa lapang . Ketika idea berpusu-pusu datang, masa itulah kesibukan kerja datang bertimbun-timbun. Ketika datang waktu senggang, keinginan untuk menulis itu sudah kendur pula, sekendur-kendurnya sehingga ke tahap nol.

Melihat kepada Blogroll yang berputar di Blog Biso Bonar, semakin ramai blogger yang sudah menyepikan diri dalam tempoh yang lama. Ada sebulan, ada tiga bulan, setahun pun ada. Pendek kata saya masih dikira aktif lagi lah, walaupun masa tenggelam lebih lama daripada masa timbul :).

Tertarik juga saya dengan azam blogger Bunga Cahaya untuk menulis satu entry setiap hari sehingga 31 Disember 2010. Azamnya bermula di hujung tahun dan mungkin akan bersambung dengan azam baru di tahun 2011.

Bukan sahaja saya kurang menulis, membaca blog rakan-rakan juga sudah semakin kurang. Hanya beberapa blog yang terpilih sahaja yang tetap dikunjungi. Almaklum sahaja tempat kerja saya sekarang sedang dalam proses penyusunan dan pengukuhan semula. Lebih kurang sebulan sahaja lagi. Tahun hadapan ia akan bertukar nama. visi yang baru, misi yang baru. Perbincangan demi perbincangan sedang berlangsung Dari satu kertas kerja ke satu kertas kerja. Dari satu mesyuarat ke satu mesyuarat. Terasa benar hari-hari terasa berlalu dengan pantas sekali.

Teringin juga saya untuk buat 'pengukuhan' semula kepada blog Biso Bonar. Supaya ia 'remaja' kembali. Aktif dan produktif. Mungkin serupa seperti azam Bunga Cahaya - 1 Hari 1 Entri. Boleh ke?. :)

Nov 14, 2010

Roti Canai, Rebusan dan Teh O

Sabtu lepas saya ke Daerah Rembau menghadiri satu program bersama pelajar-pelajar Universiti Sains Malaysia (USIM) di Kg Ulu Cembong.

Petangnya 'putar-putar' di Pekan Rembau yang kecil itu. Singgah solat maghrib di Masjid Jamek Annur Rembau yang indah. Malam itu ada pasar malam yang meriah. Macam-macam ada. Saya tak berminat nak bersesak-sesak dalam pasar malam ketika hujan renyai-renyai pulak. Buat cemar kaki aje :).

Oleh kerana perut pun sudah terasa lapar saya singgah sahaja di sebuah kedai mamak berhampiran Medan Selera Pekan Rembau. Memesan roti canai kosong dan segelas air suam. Roti yang saya pesan dah lama sampai. Tapi air suam tidak sampai-sampai jugak. Senja itu saya hanya bayar roti canai sahaja.

Kata saya pada mamak kedai itu, "Awak punya roti sedap, tapi tak bagus ......air suam awak lambat siap dari kopi dan teh". Dia tidak minta maaf pun.

Saya tinggalkan kedai itu dengan rasa sebal. Malam itu kesebalan saya reda bila menikmati 'rebusan' dan teh o panas yang enak di Kg Ulu Cembong bersama penduduk kampung dan mahasiswa-mahasiswi USIM. Hujan masih lagi renyai.


Nota:

Rebusan : Masakan sup tulang.

Nov 6, 2010

Jagung Rebus, Jagung Manis

Petang semalam sewaktu balik dari Gua Musang saya singgah di Cameron Highland beli jagung RM10.00 tujuh tongkol. Saya beli lagi jagung yang sudah siap direbus empat tongkol, Rm3.00 setongkol, kongsi makan dengan rakan-rakan dalam kereta. Manis dan lazat, tapi mahal lah pulak.

Minggu sebelum itu saya tidur di Cameron Highland. Petangnya saya berjalan-jalan di pasar malam yang sentiasa ramai orang. Beli jagung rebus di gerai sepasang anak muda. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Mungkin adik beradik. Tapi iras mereka tak sama. Mungkin juga rakan kongsi niaga. Harga secawan baru RM2.50. Sedap dan berpatutan. Malam esoknya saya cari lagi gerai 'jagung mutiara' itu. Gerai itu tidak dibuka pula. :(

Hari ini saya rebus jagung yang saya beli. Walaupun rasanya tak sesedap jagung rebus dan jagung manis dicampur 'mentega' dan 'mayonnaise' itu. Tapi habis juga tiga tongkol saya kerjakan. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails