May 27, 2009

Nasi Lemak


Besok saya akan 'terbang’ ke Perlis, Indera Kayangan. Setiap kali saya keluar daerah dan meninggalkan rumah untuk beberapa hari, pasti tidak lupa untuk membeli barang-barang dapur dan sedikit lauk pauk. Sekurang-kurangnya isteri saya tidak bersungut, meninggalkan rumah dengan keadaan ’kontang’.
Semalam sekali lagi saya ke Pasaraya Mydin di Kuala Terengganu membeli barang-barang yang perlu sahaja. Itupun sudah beratus-ratus ringgit. Lima puluh ringgit sudah begitu kecil nilainya, cukup untuk membeli beras 10 kilo, telur sepapan, ayam seekor, sayur sejenis dua termasuk beberapa biji buah pencuci mulut. Begitulah kecilnya nilai wang sekarang Mungkin juga saya sudah semakin berusia sehinga terasa benar wang yang sama semakin merosot nilainya. Semasa saya kecil, orang-orang tua di kampung sering bercerita ketika mereka bersekolah, nasi lemak baru berharga satu sen. Ketika saya bersekolah rendah saya hanya membayar 5 sen untuk sepiring nasi lemak. Lima belas tahun dahulu ketika anak sulung saya mula bersekolah nasi lemak sudah berharga 50 sen sebungkus. Berapa pula harganya sekarang..... saya sudah tiada anak kecil yang bersekolah lagi he he he.

13 comments:

en_me said...

kat tempat me (jalan ampang) kalo nasi lemak biasa sehinggit setengah.. kalo nasi lemak kerang yg me selalu beli rege dua hinggit.. volleee pokli

Tirana said...

Pok Li..

Di KL ni nasi lemak yang harganya sebungkus rm1, kecik aje saiznya. Dalam tu tak ada apa kecuali telur rebus 1/4 biji..sedikit sambal dan 3-4 ekor ikan bilis goreng. Kalau ingin lauk2 yang lain, kena tambah duit... Bagi saya yang masih ada anak2 di rumah ni, masak sendiri lagi puas makan. Beli sebungkus seorang, memang tak cukup..hehehe..

nohas said...

'Nasi Lemak Antarabangsa' kat Kpg Baru tu lagi kaw-kaw harganya. Makan sekali, rasa tak nak datang lagi..mahal bebeno..dah famous..brandname..

zara said...

Ada tempat-tempat juga yg masih jual murah utk sebungkus nasi lemak macam tu.

Saya ke kedah di pekan kota kuala muda harga nasi lemak macam tu baru 50 sen. Kuih 20 sen. Memang terkejut dan tak percaya.

Tapi area Selangor ni, boleh dikatakan harga melampau. Bungkus ghiteww 1.50. Dalamnya macam Puan Tirana cakapkan tu.

Lebih elok masak sendiri. Menjimatkan.

AzD said...

Kecur air liur baca pasal nasi lemak tengah2 malam ni... esok kena masak nasi lemak!

masa saya sekolah rendah dulu dua kupang aje.

F A R Y N said...

nak cari nasi lemak harga singgit kat kl ni?mmg payah la....huhuhu.. barang sume dah naik..nilai duit semakin kecik...

budak kecik said...

salam buat pok li,

bestnye nasi lemak,kalau kat kampung,abah selalu bawa g supper nasi lemak,tapi kat tempat saya study sekarang ni takde jual nasi lemak,cari kat mana2x pun takkan jumpa,so,kalau nak makan nasi lemak,kena la tunggu balik kampung dulu,kadang2x lepas setahun baru jumpa nasi lemak..bestnye malaysia..=)

Anuar Manshor said...

Cerita tentang nasi lemak, teringat kelazatan nasi lemak Mak Minah. Sedap~~~

Don Balon said...

Pokli..
di sekoloh rendoh anok koi di bandar tasik kesuma ni masih ada yang 50 sen..

ikan emas said...

Ikan emas tak makan nasi lemak, tu sebab maintain mcm ni...

Sidratul Muntaha said...

nasi lemak dgn telur rebus suku skunk reganyer dlm seringgit
tpi klu dh tmbah kerang
jdi 2.00 - 2.50
klu ltk ayam
mahu smpai 3.50
tpi ade satu tmpat di kg saya
nasi lemak telur sepruh rega seringgit tpi klu nasi lemak dgn rendang ayam bru 2.00 - 2.50
yum yum yum.
ngences biler teringt sambal nasi lemak n rendang makcik tu yg sgt2 sedap!

AMMOSHAM said...

masa belajar dulu kat UPM ada satu lemak yang glamer yang kita orang panggil nasi lemak highway. lokasi kat hentian serdang.

memang glam laa nasik lemak tu dan sangat sesuai harganya dgn pelajar U yg tak berduit masa dulu.

layan makan waktu malam sebelum nak tidur pulak tu...

obes..obes

Pok Li said...

en_me
di marang ada lagi nasi lemak 50 sen tapi dua kali suap aje. :)

Tirana
Sesekali masak nasi lemak memang sedap. Saya boleh juga masak lemak kukus.

nohas
Tak pernah makan, tapi pernah dengar

zara
dikawasan luar dari bandar mungki sedikit murah

AzD
Saya masih teringat nasi lemak yang saya makan masa kecil-kecil dulu, lebih enak. Mungkin berasnya lain dan guna dapur kayu.

Faryn
Masak sendirilah lebih seronok. Cuma sambalnya mungkin tak boleh tiru nasi lemak Tang Ling kot.

budak kecik
Dulu makan nasi lemak pagi aje. sekarang tak kira masa dah.

Saudara Anuar Manshor
Mak Minah kat mana tu....

Don Balon
Harga makanan di sekolah masih rendah. saya suka singgah makan dikantin sekolah


ikan mas
rugi ohh. teringat nasi lemak 'mapleai' di Bandar Seremban. Ada lagi ke

Sindratul Muntaha
Nasi Lemak memang sedap, tapi yang ada penyakit kena kurangkan le.

Ammosham
Tepi jalan tu ke. Dulu setiap kali ke KL, anak bongsu saya pasti akan pesan singgah di Hentian tu. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails