Oct 24, 2009

Ujian Allah

Posting terdahulu saya telah menulis mengenai ujian masa. Tentulah ceritanya berlainan dengan posting kali ini yang berjudul 'Ujian Allah'. Saya pilih cerita ini kerana ada kaitan dengan sambutan Eid Fitri. Tambahan pula sambutan dan Rumah Terbuka masih ada 'wi' lagi walaupun bulan Syawal sudah pun berganti bulan. Mungkin sehari dua lagi berhentilah agaknya.

Tahun 1998, mengingatkan saya kepada kelahiran sekelompok jutawan. Peneroka Felda Labu Johnson telah menjadi kaya raya dengan sekelip mata. Kebetulan 'durian runtuh' itu berlaku ketika menjelangnya sambutan Eid Fitri. Apa lagi 'berjujai' jutawan itu mendatangi bank untuk mengeluarkan duit raya. Ada yang hendak membaiki rumah. Ada yang nak membeli kereta. Ada yang nak membeli perabot baru. Ada juga yang hendak beraya sakan. Ada juga hendak menikah lagi satu ........ he he he.

Bank Bumiputera di Jalan Dato' Bandar Tunggal Seremban masa itu belum lagi guna sistem nombor. Betul-betul sesak. Kerana hendak menunaikan cek terpaksa jugalah saya 'berkesot' menunggu giliran. Ketika menghampiri kaunter, dua orang 'jutawan' baru sahaja selesai berurusan. Ketika dia melintas di depan kami dia 'menasihatkan' rakan jutawannya yang berbaris di hadapan saya;

"Bai, wek apo kau beratur ni. Apo yang kau bodoh bonar, kau bagi yo kek kerani tu RM1,000. Lopeh tu kau tunggulah dia panggil". Tengok den nia, kojap yo".

Hebat betul pemikiran 'OKB' itu. Mereka betul-betul 'tahu' menggunakan duit mereka. Terfikir juga, kalau saya menjadi kerani bank waktu itu sudah tentu 'kocek' saya juga turut kembung. Silap-silap saya yang raya sakan lebih daripada mereka.

Itu cerita 10 atau 11 tahun dahulu. Kini cerita itu sudah menjadi sejarah. Ramai juga yang masih senang lenang dan menjadi model kepada kehidupan seorang 'jutawan segera'. Tidak kurang juga yang sudah jatuh miskin, hutang keliling pinggang, keluarga terabai dan bercerai berai. Jika berniaga pula terpaksa 'tutup kedai' kerana tiada pengalaman. Tak kurang juga yang lebih susah dari kehidupan peneroka dahulu. Itulah ujian Allah. Ramai yang berjaya mengharungi 'ujian kesusahan' tetapi belum tentu 'lulus' bila didatangkan dengan 'ujian kesenangan'.

Kerana itu saya berpesan pada diri saya sendiri dan tuan-tuan (macam khutbah Jumaat pulak). Bersyukurlah kepada apa yang kita miliki. Janganlah kita marah-marah, kecewa dan putus asa, kalau kita belum dinaikkan pangkat, tidak tercapai cita-cita, belum lagi diberi rezeki yang melimpah ruah. Kerana takut-takut ia sebagai ujian Allah yang tetap menghitung segala nikmat yang diberikannya ke atas kita.
Nota:
wi - pusingan gasing yang hampir mati
berjujai -beratur panjang atau keadaan barisan yang tidak putus-putus
OKB - Orang Kaya Baru

Oct 21, 2009

Ujian Masa

Minggu lepas selepas menguruskan beberapa hal-hal peribadi di bandar Kuala Terengganu saya singgah disebuah gerai yang cukup terkenal di Kuala Ibai. Oleh kerana tidak kemana-mana saya hanya duduk santai menanti pelayan datang mengambil pesanan. Pelanggannya tidaklah berapa ramai. Tapi mereka macam tak perasan saya duduk tercokoh di meja hadapan sekali. Saya bagi mereka masa sehingga lima minit. "Kalau tak datang .........". Ketika masa melepasi lima minit, baru pelayan itu datang bertanya. Sambil bangun saya berkata kepadanya, "Sudah terlewat awang, masa yang saya beri sudah tamat". Mungkin dia tidak faham, kerana saya nampak mukanya semacam 'bengong'.


Saya memandu lagi, singgah di kedai 'masakan panas' di Kg Rhu Muda. Mejanya sahaja melebihi 10 buah. Pelanggannya tidak sampai pun 10 orang. Saya mengambil meja yang paling hujung. Duduk sambil menonton TV 24" yang tergantung dihadapan kaunter bayaran. Tanpa isyarat dan reaksi untuk minum saya terus menunggu. Saya beri lagi masa selama lima minit. Nampaknya bukan sahaja lambat, kelibat pelayannya pun tak ada. Saya agak kalau 10 minit pun pasti tak ada pelayan yang datang menyapa. Lebih baik beredar sahaja dari sakit hati.


Saya memandu lagi. kali ini saya singgah di Esplanade, Pantai Kelulut. Pelanggannya agak sesak. Baru sahaja 30 saat saya meletakkan punggung, pelayannya sudah berdiri di tepi meja.


"Sup tulang se"
"Kopi O kurang manis se"


Nampaknya layanannya 'amat memuaskan' hati saya. Cepat dan pantas. Tak sampai 10 minit semua pesanan sudah terhidang di atas meja. Ujian masa saya sudah berjaya. Cuma sedikit malang .... petang itu saya betul-betul makan tulang. Dagingnya ciput...... :(
Nota:
se = satu

Oct 9, 2009

Muda Kembali

”Tak perasan, sungguh......”. ”Saya ingat orang lain tadi".
Dua tiga orang yang saya temui menegur perubahan pada raut wajah saya. Nampak muda kata mereka."Bayar nazar" balas saya pendek.

Bukan saya membotakkan rambut, cuma misai tebal saya telah dicukur licin. Kesilapan mencukur bukan sahaja menyebabkan raut wajah kelihatan hodoh tetapi mungkin boleh bertukar seakan muka Charles Chaplin. Pada kelihatan 'hodoh' atau 'bodoh' lebih baik misai yang dijaga bertahun-tahun itu dikorbankan.

Kini saya sedang menunggu misai menebal kembali. Adakah mereka akan kata, "Eh nampak tua lah.......... He he he.

Oct 4, 2009

Bila Rumah Mula Tertutup

Sudah menjadi fesyen zaman kini. Setiap kali hari perayaan, pasti pula akan disusuli dengan 'Rumah Terbuka". Tak kiralah Hari Raya Puasa, Tahun Baru Cina, Deepavali dan Krismas. Sehingga beberapa tahun sebelum ini kita 'tersasul' pula menamakan Rumah Terbuka itu dengan Rumah Terbuka Depa Raya dan Gong Xi Raya. Sedangkan kita maklum bahawa agama Islam dan hari perayaan Islam lebih tinggi martabatnya daripada sambutan perayaan agama lain. Sebagaimana firmannya; "Pada hari ini telah Aku sempurnakan agamamu untukmu,dan telah Aku cukupkan nikmat-Ku bagimu, dan telah Aku redhai Islam sebagai agamamu."(al-Ma'idah 5:3).
Tahun ini seakan tidak ramai yang mengadakan Rumah Terbuka di Marang. Seingat saya tahun lepas setiap hari ada sahaja jemputan. Tahun ini kalau ada pun diadakan oleh parti-parti politik, jabatan-jabatan kerajaan dan syarikat swasta. Mungkin juga faktur 'bonus' yang tidak seberapa atau juga mahu berjimat cermat. Lebih baik mengambil langkah bersederhana, daripada mengikutkan perasaan, 'Biar Papa Asalkan Bergaya'.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails