Mar 25, 2011

Mencari Warna Diri

Sekali lagi saya berada di Port Dickson. Pantainya yang landai dan pekannya yang sederhana, menggamit ramai pelancong untuk datang lagi. Port Dickson adalah tempat pilihan kami berbulan madu 26 tahun dahulu. Kini semuanya sudah menjadi kenangan. Tidak banyak yang berubah hanya hotel-hotel baru yang tumbuh sepanjang pantai dari pusat bandar sehingga ke Teluk Kemang.


Kali ini saya datang berkursus. Kursus mempelajari kemahiran perundingan berkesan. Ia bukan sahaja mengenai kemahiran perundingan tetapi juga mengenali aura diri melalui warna. Sejauh mana aura warna diri mempengaruhi keberkesanan kita dalam perundingan. Kenapa perundingan kita sering gagal. Apa kelemahan dan kekuatannya. Bagaimana potensi diri dan tenaga dalaman boleh menjadi 'booster' kepada keberkesanan komunikasi.


Kelas baru sahaja bermula. Warna diri sama dengan warna tulang sulbi. Tulang sulbi pula memiliki tujuh warna dari warna-warna pelangi. Kata fasilitator kursus, untuk mengetahui warnanya, perlu dibakar dengan kepanasan 3000 darjah Celcius, sebelum dicanai dengan intan. Apa pun masih ada kaedah lain untuk mengetahui warna diri tanpa proses itu. Saya tetap menanti sehingga kursus ini tamat. Ada kah warna diri saya biru, hijau, kuning atau putih.

2 comments:

sahromnasrudin said...

assalamualaikum pokli..siapa perundingnya?? mesti sronok kan

Pok Li said...

Sahromnasrudin
Bukan Dato' Fadilah Kamsah. Seorang Dr muda dalam bidang terapi warna

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails