Jul 17, 2011

Sama Tapi Tak Serupa (2)

Ketika posting ini disiarkan saya sedang berada dalam denyutan malam di Pekan Grik. Perjalanan dari Putrajaya ke Pekan Grik mengambil masa empat jam. Sempat lagi singgah di R&R Sg Perak.



Lebuhraya Grik Kuala Kangsar yang siap sepenuhnya pada tahun 2002 telah menjimatkan masa perjalanan. Di laluan ini juga terletak Muzium Arkeologi Lenggong yang terkenal dengan 'Perak Man'. Lebuhraya ini juga sebagai penghubung antara Pantai Timur dan Pantai Barat dengan lebih selesa.



Tahun 2001 saya kerap melalui jalan ini menghantar 'Angah' belajar di MRSM Chenderoh. Ketika itu peristiwa Al-Maunah masih segar lagi dalam ingatan rakyat Malaysia. Saya berkesempatan melalui jalan lama dan selekoh tajam di Kg Sauk, Bukit Jenalik tempat kejadian tersebut berlaku.

Peristiwa itu berlaku pada bulan Julai 2000. Sudah 11 tahun berlalu. Jalan yang berliku-liku bagai ular dipalu sudah lurus dan luas. 'Angah' sudah pun lama meninggalkan MRSM Chenderoh.


Sesekali melalui jalan ini mengingatkan saya kepada nostalgia lama. Cuma yang tidak mungkin ditemui lagi ialah MRSM Chenderoh yang sudah di tukar nama kepada MRSM Lenggong.

(Gambar Tasik Raban )

No comments: