Jun 18, 2012

Yang Ditunggu Telah Tiada, Yang Ada Sudah Pergi


http://andamananggun.fotopages.com/
Tajuk posting ini adalah kata-kata perbidalan orang Negeri Sembilan mengenai ikatan perkahwinan. Oleh kerana pegangan adat perpatih tidak lagi begitu kuat sekarang. Ramai di kalangan generasi baru sudah tidak mengetahui banyak perbidalan dan perkataan serta peraturan adat perpatih. Perbidalan ini pun saya perolehi ketika berbual dengan Dato' Akhir Zaman seorang dato lembaga dari Rantau (pekan kecil dalam daerah Seremban). Dahulu sebelum negara merdeka dato' lembaga ini mempunyai kuasa mengutip cukai dari peniaga-peniaga yang melalui Sungai Linggi.

Maksud perbidalan ini ialah apabila seseorang isteri yang dikahwini telah meninggal dunia, maka lucutlah kedudukan dan hak suami ke atas suku isteri. Kerana itu mengikut adat perpatih, suami yang kematian isteri ini akan dijemput semula oleh waris suku untuk kembali semula ke kampung halamannya. Adat ini dikenali sebagai istiadat 'menjemput'.

Itulah nasib 'semenda' yang amat ditakuti oleh kebanyakan 'lelaki luar' dari Negeri Sembilan yang menyangka apabila berkahwin dengan perempuan Negeri Sembilan  akan tergadailah harta bendanya apabila isterinya meninggal dunia. Bak kata pantun dua kerat orang 'nogori', 

                                           Tak tajak 'cangko',
                                           Tak beranjak, 'beranso'

Tetapi sebenarnya tidaklah  begitu. Mengikut adat perpatih, apabila berlangsungnya sesuatu perkahwinan, si lelaki akan meninggalkan kampung halamannya dan menetap di kampung ibu isterinya sebagai orang semenda. Pada zaman dahulu si lelaki (semenda) akan mengusahakan tanah keluarga (tanah adat) isterinya dan terus menetap sehingga akhir hayatnya.  Kerana itu apabila isterinya ditakdirkan meninggal dunia, semenda ini terpaksa kembali ke kampung halamannya dan kebajikannya akan dijaga oleh waris sukunya pula. Itulah makna istiadat menjemput tadi. Satu lagi istilah yang cukup popular ialah 'masuk suku'. Ia dilakukan bagi orang luar Negeri Sembilan atau orang 'nogori' yang tidak mempunyai suku supaya apabila berlaku kematian isteri, suku angkat ini yang menguruskan kebajikan suami yang sudah menjadi duda.

Amat jauh berbeza keadaannya  pada masa sekarang, tidak ramai lagi pasangan yang berkahwin mendiami tanah-tanah adat ini. Kebanyakan tanah adat hanya tinggal terbiar dan tidak terurus. Pasangan baru lebih suka membeli rumah di taman-taman perumahan. Mereka juga lebih suka mendirikan kediaman di 'tanah-tanah tebus' daripada bergantung kepada tanah adat yang semakin kecil saiznya dan terpaksa terikat dengan peraturan adat istiadat ini. Jika isteri meninggal dunia pun, tiada siapa yang perlu datang 'menjemput' lagi dan tak perlu juga bersusah payah untuk 'masuk suku', kerana sudah boleh masuk penuh. Ha ha ha. 

Nota:
Cangko - Cangkul
Beranso - Perlahan-lahan keluar
Tanah tebus - Tanah hakmilik bebas

2 comments:

nohas said...

Baru balik dari tanah Minang, Bukit Tinggi..

Pening juga nak faham masa mereka explain adat perpatih semasa di Rumah Gadang..sekarang baru faham..

Pok Li said...

Saya suka baca dan dengar perbidalan mereka. Ada yang amat mengujakan.