Dec 26, 2012

Perginya Yang Comel

Tidak beberapa hari lagi kita akan menyambut tahun 2013. Insya Allah. Ramalan mengenai dunia kiamat juga sudah hilang ditelan masa. Sambutan Hari Krismas tetap meriah. Ramai pelancong luar negara yang memilih untuk menyambut Krismas di negara ini. Negara yang bukan sahaja aman sentosa tetapi mempunyai pelbagai macam budaya dan citarasa makanan. Sehingga ada yang terlajak untuk meneruskan cuti sehingga sambutan Tahun Baru 2013.
 
Saya seperti tahun-tahun lalu, mengemaskini fail-fail dalam storan komputer. Mana yang tidak diperlukan lagi dihantar ke "Recyle Bin" sebelum di 'delete' sepenuhnya. 'Folder' foto disusun semula menggunakan perisian Picasa. Perisian yang telah saya gunakan sejak 2004 lagi.  Ia dilengkapi dengan kemudahan suntingan dan e-mail bagi penghantaran foto secara pantas. Sepatah kata Indonesia., " Iya, saya kok senang sekali samanya".
 
Kemaskini folder foto ini menemukan saya kepada folder 'Yang Comel'. Apabila folder ini dibuka saya menemukan foto-foto 'kerani kesatuan' yang satu pejabat dengan kami. Foto ini telah diambil beberapa tahun sebelum saya pindah ke pejabat ini. Tidak ada yang menarik mengenai foto-foto tersebut kecuali seorang wanita berbadan 'bulat' yang tersenyum manis.
 
Oleh kerana dia seorang yang tekun bekerja, dan sering membelek rekod-rekod kesatuan, maka ruang untuk berinteraksi itu tidak kerap berlaku, kecuali sesekali menikmati bersama sarapan pagi di pantri. Beberapa bulan lepas dia telah membuat permohonan untuk menjadi rakan saya di facebook. Di facebook pun saya hanya sekadar melihat coretan-coretannya tanpa ada komen dan 'like'. Ia berlalu begitu sahaja. Sehingga  pada pagi 20 November 2012 itu coretannya sedikit ada kelainan.........
 
Seperti biasa tiada juga komen dan 'like'.  Petang Khamis itu kami pulang mengikut arah masing-masing. Cuma pada malamnya saya menerima  sms pendek. " Alizah kemalangan, kini dimasukkan ke ICU  HTJS". 
 
Besoknya  saya menunggu khabar. Tiada apa yang boleh  dilakukan kecuali berdoa.  Apa pun saya terpana catatannya di 'facebook'  itu benar.... usia juga mengejar kematian .... begitu juga perpisahan .... datang tanpa diundang...
 
Sesungguhnya kematian itu adalah peringatan kepada mereka yang masih hidup. Terlebih benar lagi firman Allah, "Tiap-tiap diri akan merasai mati dan kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan" - Al-Anbiya' :35.

Al-Fatihah.


Nota:

HTJS : Hospital Tuanku Jaafar, Seremban

7 comments:

Don Balon said...

نَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ. Al-Fatihah.

nohas said...

Al-Fatihah..perginya seorang insan,,

Tirana Mutiara said...

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh nya

razyk said...

pok li... lama tak jumpa di sini. jumpa saya di profile blog sama, blog berlainan. slmt thn baru. - razor. :)

Pok Li said...

Razyk
Terima kasih kerana menjengok. Selamat tahun Baru juga

Kunang-Kunang said...

Salam Pok Li,

Sedih baca N3 ni. Begitulah usia kita, tak tahu bila Allah akan mengambilnya kembali.

Innalihiwainna ilai hirajiuun.

the Clan said...

Di kesempatan ini, saya mewakili ahli blog ini mohon maaf pada Pok Li sebab tak balas komen pun. Pok Li satu2nya blogger yg drop komen di sini. Blog Pok Li inspired saya sebenarnya utk wujudkan blog ni. Saya follow blog Pok Li melalui personal blog saya www.bungacahaya.blogspot.com.

Terima kasih Pok Li sebab jengah ke sini. Selamat tahun baru.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails