Jan 19, 2014

Sabar Menanti

Mungkin kerana keseorangan atau pun kesunyian saya menulis lagi. Betul-betul di pusat Bandar Labuan. Nama asal Bandar Labuan ialah Bandar Victoria. Ini kali ketiga saya menjejak kaki di sini. Kali pertama pada tahun 2000, datang lagi pada tahun 2004 dan selepas 10 tahun kembali lagi menjejak kenangan. 

Apa yang istimewanya pulau ini. Itu kena datang sendiri le. Masing-masing ada cita rasa sendiri. Secara umum ia adalah pulau bebas cukai. 

Petang tadi saya hanya berjalan-jalan seorang diri mengikut langkah kaki. Memasukki pusat membeli belah di Ujana Kompleks Kewangan di Jalan Merdeka. Masih biasa-biasa sahaja. Restoran di barisan hadapan kompleks yang menjual roti canai ketika saya mula sampai di Labuan dahulu telah digantikan dengan restoran makanan segera. Pengusahanya dahulu seorang bekas tentera,   'orang semenanjung' jika tidak silap berasal dari Johor. 

Meninjau-ninjau dan berpusing-pusing dalam kompleks yang kelihatan suram membuatkan saya bosan. Akhirnya menyusur keluar menuju Medan Selera Labuan berhampiran Hotel Dorsett yang tersergam gagah. Boleh jadi saya terlalu awal tiba, gerai menjual kepak ayam panggang masih belum dibuka. Berjalan lagi merentasi Dataran Labuan ke Jalan Tun Mustapa. Di penghujung jalan bertemu Hotel Aifa dan Restoran Marry Brown. Mungkin kerana hari minggu, hotel dan restoren makan segera sentiasa ada pengunjung. 

Kerana perut mulai terasa lapar saya singgah di sebuah restoren berdekatan. Memesan teh 'o' panas, minum kegemaran saya mutakhir ini. Teh tarik minuman kegemaran sebelum ini sudah dikurangkan, kerana rasa 'sebu' dan mungkin tidak lagi sesuai kerana faktor kesihatan.

Sementara saya menunggu minuman, saya teringat bahawa restoran ini 14 tahun dahulu pernah saya tandangi. Menikmati minuman petang dengan kuih cakoi yang istimewa. Kuih cakoi yang dibelah dua itu disapukan dengan mentega dan kaya yang tebal. Jika ia diperkenalkan di Semenanjung dengan nama Cakoi Labuan pasti ia mendapat sambutan. 

"Dik bagi cakoi..."
" Tunggu encik, kami sedang goreng cucur udang"
"Oh.. ok.. ok..." saya membalas separuh kecewa.

Saya memesan cucur udangnya bernilai RM2.00. Air teh 'o' dan cucur sudah habis.

" Bila nak goreng cakoi dik...."
"Nanti encik kami sedang goreng pisang pulak"

Saya tidak boleh menunggu lagi, petang pun sudah semakin ke hujung, Solat Asar belum lagi tertunai. Nampaknya hajat saya tidak kesampaian. Saya tak boleh nak marah kerana nama restoran ini memang mencapai maksudnya.... ya Restoran Sabar Menanti. 

4 comments:

nohas said...

memang tepat sekali nama restoran tu..hehe..'save the best for last'..last sekali baru nak goreng cakoi..

Abu Aiman said...

hehe dia dah bagi tau awal2, nak makan sini kena sabar. Saya cuma pernah pergi Sibu je satu masa dulu, lain2 semua belum pernah...

Pok Li said...

nohas

dah makan tak seenak dahulu.... :(

Pok Li said...

Abu Aiman

Satu masa dan satu ketika akan sampai juga . Insya Allah