Dec 31, 2018

Baru Ku Tahu !

Dalam beberapa jam sahaja lagi tahun 2019 akan muncul, meninggalkan tahun 2018. Catatan peribadi 2018 akan menjadi sejarah dan kenangan. Buku catatan perbelanjaan harian juga turut ditutup. Buku baru akan menggantikan buku yang lama.

Bila bercerita mengenai catatan perbelanjaan harian ini saya tetap kagum dengan kenalan saya,  Hajah Aishah Omar. Hajah Aisyah  tetap saban tahun menukar buku catatan perbelanjaan harian. Begitu istiqamah, 35 tahun tidak pernah meninggalkan amalan ini. Sejak mula bekerja sehingga sudah hampir bersara. Tabiat ini telah membawa manfaat besar  kepadanya apabila berjaya membeli rumah pada usia muda dan menunaikan ibadah haji ketika tenaga masih kuat.
Walaupun pendapatannya tidak lah sebenar mana, namun jika betul caranya tiada apa yang tidak boleh diraih.

Kerana kekaguman itu, saya mencuba-cuba mencatat setiap perbelanjaan yang dibelanjakan setiap hari. Tapi biasalah kerja mencatat ini bukan mudah, ia memerlukan kesungguhan. Bertahanlah beberapa bulan, akhirnya kecundang kerana kemalasan.

Sehinggalah tiga tahun lepas saya telah menemui Apps Expense Manager dalam Play Store yang mudah dikendalikan di telefon bimbit. Lebih mudah mencatat. Tiada lagi keperluan buku dan pena. Walaupun saya tidak mampu menandingi kehebatan Puan Aisyah dalam pengurusan kewangan tetapi sekurang-kurangnya saya tahu ke mana duit saya 'menghilang' setiap bulan.

Apps ini juga banyak membantu saya melihat peratusan perbelanjaan sebenar. Pecahan perbelanjaan yang pelbagai daripada barang dapur sehinggalah kepada makan-makan di luar. Perbelanjaan yang tinggi dan perlu kawalan akan lebih kerap dipantau. Oleh kerana banyak Apps yang boleh membantu urusan harian, akhirnya saya menjadi pengguna Apps tegar bermula daripada Expense Manager,  Whats Apps, Waze, Drivvo, Air Asia, MAS, Booking, Muslim Pro, Shoppe dan lain-lain.

Kini saya juga memantau bil-bil perkhidmatan utiliti menggunakan Apps seperti Air (Syabas), MyTNB kerana perkhidmatan utiliti ini kadang-kadang tidak disangka-sangka telah mencecah ratusan ringgit. Maklum sahaja kerap kali, bil-bil utiliti ini tidak sampai atau terperuk dalam kotak surat tanpa dijenguk.

Oleh kerana faedah Apps perkhidmatan utiliti ini memang terbaik, seorang kawan minta saya memasang Apps MyTNB di telefon bimbitnya. Tujuan asalnya supaya mudah membuat semakan penggunaan letrik di rumah. Semakan juga boleh dibuat kepada bil-bil yang menggunakan nama yang sama. Amat mengejutkannya kerana bil letrik rumah sewanya sudah mencecah RM1,000 masih belum dibayar oleh penyewa. Baru ku Tahu!.

SELAMAT TAHUN BARU 2019.

No comments: