Jul 17, 2012

Cerita Sambal

Foto Ehsan www.hazila.blogspot.com
Petang tadi saya telah turun ke dapur. Membuat sambal buah binjai yang ditiru bulat-bulat daripada resepi sebuah blog SEKILAU One. Tidak terlalu sukar. Hanya bakar seinci belacan, dua biji cili api, dan sesudu kecil gula pasir. Kesemua bahan ini ditumbuk kemudian ditambah beberapa hiris buah binjai yang sudah cukup masak. Kemudian ditumbuk lagi sehingga bahan-bahan tadi sebati. Petang tadi juga saya telah makan nasi melebihi had biasa. Hanya kerana berlaukan sambal binjai dan sekeping 'telur mata'.

Dua minggu lepas ketika di SMK Bekok, Segamat selepas mengadili sketsa 1Malaysia antara sekolah-sekolah  saya telah dijemput untuk menikmati jamuan tengahari. Selain daripada lauk pauknya yang enak, saya juga terlebih makan kerana Sambal Jawanya yang menyelerakan. Sambal Jawa ini juga mudah untuk disediakan. Saya belajar membuatnya ketika masih bujang dan tinggal serumah di Kerinchi dengan rakan-rakan keturunan Jawa dari Tanjung Karang dan Sekinchan 32 tahun dahulu.  

Ambil segengam ikan bilis yang telah dibersihkan kemudian digoreng sampai garing. Kemudian ikan bilis tersebut ditumbuk dengan beberapa biji cili api berwarna hijau sehingga lumat sebelum ditambah air asam jawa secukupnya. Sudah lama saya tidak membuat sambal ini.

Cara-cara membuat sambal juga berbeza-beza dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Ada masanya mengikut keperluan setempat. Ketika saya mengikuti kumpulan media dalam menyelami kehidupan nelayan di Kuala Kedah pada tahun 2004, saya telah diperkenalkan dengan 'Sambal Nelayan'. Rasanya menyengit sedikit, tetapi mampu mengurangkan mabuk laut kepada mereka yang baru dengan kehidupan laut. 

Sambal Nelayan ini disediakan ketika makan tengahari di atas tongkang bersama lauk sotong dan ikan segar yang baru dijaring. Penyediaannya juga mudah. Dua ulas bawang putih, dua biji lada besar dan seulas cili padi, sedikit gula dan garam ditumbuk sehingga lumat.  Aroma bawang putih ini seakan penawar dan apabila makan di tengah laut yang panas terik dan berangin,memang terasa segar dan merangsangkan.

Sudah tentu juga penyediaan sambal-sambal ini berbeza dengan sambal nasi lemak. Sambal nasi lemak bukan sahaja memerlukan lebih banyak bahan tetapi perlu juga dimasak lebih lama. Keenakan sambal nasi lemak boleh mempengaruhi penggemarnya. Sesetengah penggemar nasi lemak ada yang sanggup datang beratus-ratus kilometer atau bangun lebih awal kerana bimbang terlepas kenikmatan sambalnya.  Begitulah kegilaan manusia....... Salam Ramadhan dan Maaf Zahir Batin.

1 comment:

nohas said...

Assalamu'alaikum, Pok Li,

nanti bersahur bolehlah try sambal Jawa, makan dgn nasi panas2..membangkitkan selera..

Sambal nelayan baru first time dengar, tapi OK jg ada bwg putih, ubat angin..