Jul 24, 2012

Memilih Orang Berjaya

Memilih 'orang berjaya' rupanya bukan mudah. Kami telah menemui 62 calon yang layak. Ditemuduga dan ditimbangkan untuk diterima. Daripada jumlah itu hanya empat yang akan dipilih dan tiga lagi simpanan. Pastinya mencari yang terbaik, antara kelulusan, personaliti dan bakat. 

Tugasan yang akan disandang bukan saja memerlukan kecerdasan pemikiran, keupayaan berkomunikasi dengan baik tetapi kemahiran tambahan seperti kebolehan berbahasa, menulis dan tahu penggunaan media baru dan komputer. 

Tidak ramai yang memenuhi kriteria ini. Ada yang memiliki kelulusan baik, tetapi gagal pada perawakan. Percakapan tidak teratur. Tahap keyakinan diri rendah. Malah ada yang agak berlebihan berpakaian sehingga seperti 'model'. Tidak kurang juga yang memiliki etika rendah, masuk tanpa ucapan salam atau selamat pagi, lebih teruk melipat lengan baju sehingga siku. Pengetahuan am yang lemah. Kurang berusaha untuk mengetahui bidang tugas yang dipohon dan perihal organisasi. Tidak termasuk yang salah (atau sengaja ?) mengisi keputusan sijil di Portal SPA sehingga nampak begitu hebat, tetapi sijil asal tidak begitu. (Ingatan: calon-calon sebegini akan terus ditolak).

Emosi kami juga sering tergugah dengan rayuan daripada calon-calon yang berharap mereka ditawarkan pekerjaan ini. Ada menceritakan kesusahan kehidupan, ibu bapa bercerai, anak sulung yang terpaksa mengemudi keluarga, dan segala macam derita. Ia perlu juga ditimbangkan walaupun beberapa spesifikasi jawatan terpaksa diabaikan.

Berbelas calon juga yang sudah dikenalpasti layak. Tapi masih di peringkat saringan. Mereka tetap bergantung kepada kelebihan masing-masing, selain daripada kriteria kemiskinan, peningkatan taraf hidup ia juga bergantung kepada tuah. Siapa yang terpilih kami ucapkan selamat datang. Memilih 'orang berjaya' ini juga telah membawa saya ke Putrajaya, Sandakan dan Tawau menjelang Ramadhan.

8 comments:

kasihibu said...

Bila ada yg membelas kita terus jd kasihan...tp t.jawab dan amanah sebagai tunjang...

Selamat menjalani ibadat puasa

wanita mutalib said...

Pok Li..apa khabar??

lama tak menjenguk Pok Li :)

saya pun baru ni, terlepas peluang kenaikan pangkat.. sedih :(

5 calon, 4 kekosongan. saya yang tak dapat :(

Pok Li said...

kasihibu

Begitulah. Kita tidak sewenang-wenang diberi kuasa memilih.

Selamat Berpuasa. Ramadhan Kareem.

Pok Li said...

Wanita Mutalib

Cuba lagi. Mudahan-mudahan berjaya. Insya Allah.

en_me said...

bestnyer pokli terbang2 jalan2 tuu..

salam ramadhan pokli yee.. ehhee

pB said...

Salam Ramadhan Pok Li

Pok Li said...

en_me
Jalan-jalan cari makan memang sedap

Pok Li said...

pB
Selamat Berpuasa jugak. Ramadhan Kareem