Jul 26, 2012

Selangkah Ke Hadapan

Seperti hari-hari biasa. Pulang daripada kerja melalui jalan persekutuan merentasi mukim Labu, Nilai, Dengkil sebelum ke Putrajaya. Pergerakan agak perlahan dan hanya boleh memecut selepas Bandar Baru Salak Tinggi sebelum membelok ke Kota Warisan. Hanya sedikit kelainan di bulan Ramadhan ini gerai dan pondok menjual juadah berbuka puasa bercambah di  sepanjang jalan. Segala macam air minuman dan segala macam juadah tersedia dijual.Sediakan sahaja wangnya!.

Setiap kali bulan Ramadhan tiba, semangat masyarakat Islam untuk berniaga begitu menggebu sekali. Sukar dipercayai bahawa begitu ramai yang mempunyai bakat berniaga. Kalau tidak menjual makanan pun mereka mengambil kesempatan untuk menjual bunga api. Malangnya semangat itu tidak lama. Habis sahaja bulan Ramadhan, gerai dan pondok itu tidak lagi kelihatan.

Sudah sewajarnya sebagai sebuah negara yang ramai penganut agama Islam, sebahagian besar pendapatan orang Islam harus kembali kepada orang Islam. Satu cara yang paling mudah ialah melalui dunia perniagaan. Kerana itu Rasulullah SAW menganjurkan orang Islam berniaga. Menurut baginda 9/10 daripada sumber rezeki adalah di bidang perniagaan. 

Saya percaya rezeki tersebut bukan sahaja kembali kepada peniaga Islam itu sahaja tetapi untuk kebaikan keseluruhan umat Islam. Ia ibarat satu pusingan ajaib, kerana keuntungan perniagaan tersebut akan dikenakan zakat perniagaan. Zakat ini apabila dikumpul di Baitulmal mampu dijana kembali untuk membantu umat Islam yang berhak. Malah sudah ada usaha membesarkan ekonomi Islam seperti yang dirintis oleh Jawhar dengan sokongan Baitulmal. Institusi ini telah melaksanakan projek kecil berimpak besar dengan membina Wakaf Mart di masjid-masjid di negara ini antaranya Wakaf Mart di Masjid Kariah Panchor Jaya dan Masjid Ampangan di Seremban. 

Jika sebahagian besar penganut Islam membeli barangan keperluan di Wakaf Mart ini ia bukan sahaja menggerakkan ekonomi Islam secara harmoni tetapi masjid juga kembali berfungsi mencantumkan urusan dunia dan akhirat secara barakah. Jika budaya Islam ini kembali ditatang sebagaimana selayaknya, tidak mustahil tanah-tanah wakaf juga boleh dibangunkan untuk pembinaan hotel, pusat perubatan dan ruang perniagaan.

Zaman kecemerlangan ekonomi Islam telah dibuktikan pada zaman Khalifah Umar Abdul Aziz sebagai 'Bapa Ekonomi Islam'.  Ekonomi Islam begitu memuncak dalam dua tahun setengah pemerintahannya. Sehingga dicatat dalam sejarah bahawa tiada sesiapa yang layak untuk menerima zakat pada zamannya. Malahan kerana keadilan dan kekukuhan ekonominya sehingga serigala dan kambing pun boleh berkawan. Lihat di SINI.

Nota:
Jawhar ialah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji diisytiharkan penubuhannya pada 27 Mac 2004 bersamaan 6 Safar 1425H. Penubuhan jabatan ini merupakan titik permulaan dalam usaha Kerajaan Persekutuan membantu memajukan harta umat Islam sebagai sumber kekayaan dan kekuatan ummah pada masa hadapan.

3 comments:

nohas said...

Salam, Pok Li,

Rezeki berniaga di bulan Ramadhan ni melimpah ruah..ada yg berniaga sebulan, untungnya makan setahun..

*Takde kesempatan lagi ke PaRam

Pok Li said...

Tahun ini kami sekeluarga lebih banyak memasak sendiri. Terasa macam mahal pulak dah

jimmy al ghazali indra said...

salam pak