Feb 22, 2012

Tukang Masak Kampung

Sabtu lepas saya berkesempatan hadir di majlis sambutan Maulidur Rasul SAW di sebuah perkampungan tradisional di Barat Daya Seremban, Kg Bt 3, Mambau. Nama asal kampung ini ialah Kg SC . Ia mengambil sempena peneroka asal kampung ini daripada bekas anggota SC atau ‘Special Constable’ (Polis Khas) zaman darurat dahulu.

Ceramah malam itu berkisar isu-isu semasa yang dihadapi oleh umat Islam masakini.

“Isu tingga solat, tingga poso… itu cerito lamo tuan-tuan. 'Ari' ni orang Islam sendiri bercakap mengenai kebebasan seks, berjuang menghalalkan hukum yang telah diharamkan oleh Allah. Berjuang untuk bebas keluar agama. Semuanya itu dek terperangkap dengan fahaman kebebasan hak asasi manusia. Pagi ni di pejabat, ‘ese’ tengok ada tiga salinan surat yang memohon keluar agamo….. apa nak jadi kito umat Islam sekarang. Ini tidak termasuk lagi sebaran ajaran Syiah yang sudah ada 6,000 pengikut di seluruh Negara…”

Walaupun ‘Sahibul Fadhilah’ itu kecil sahaja orangnya, tetapi malam itu beliau berjaya merangsang pemikiran ahli kariah terhadap cabaran dan perjuangan yang wajib dihadapi oleh orang Islam.

Selepas ceramah saya menikmati gulai tulang lembu yang segar dagingnya. Masak tempe campur perut dan petai yang ‘wow’ rasanya. Daging kambing masak kari yang menjadi kesukaan saya sejak dahulu lagi.

Itulah kehebatan orang kampung yang bersepakat untuk ‘masak sekampung’. Saya percaya ‘kepala dapurnya’ adalah tukang masak yang mahir menetapkan sukatan dan perencah yang betul dalam setiap masakan. Sudah dua tiga kampung yang saya jelajahi dan menikmati masakan mereka. Kampung ini adalah salah satu yang terbaik pada selera saya. Tiba-tiba sahaja saya teringat kepada Pok Heng (Ibrahim) tukang masak kampung di Alor Limbat, Marang. Bila lagi saya boleh merasa gulai kawahnya yang enak itu.

Nota:

Ari - Hari
ese - saya

4 comments:

kasihibu said...

salam pok li
ese tengok gulai tu pun dah tahu sodap eh tu.

Unknown said...

kehidupan dikampung lebih indah ngan gotong royongnya...

lama jugok xmakan gulai kawah ni...

Pok Li said...

kasihibu
Gulai yang ese makan tu lagi sodap

Pok Li said...

jedi
Nak cari gulai kawah di Seremban ni tak jumpa. ha ha ha