Jul 19, 2012

Terbang Lagi

Minum kopi pahit setinggi 30,000 kaki dari  aras laut sambil mencelup biskut di tepi tingkap separa bujur kapal terbang amat mengasyikan. Kepulan awan di bawah perut kapal terbang kelihatan seperti ombak putih di lautan luas. Beberapa kepulan awan membentuk rangkaian pulau-pulau. Di kejauhan mega merah di kaki langit sedikit demi sedikit hilang apabila matahari lenyap ditelan malam. Masya Allah.

Pada kelajuan 850km/jam,tiada getaran kuat yang boleh mengocakkan air kopi yang diletakkan di atas meja kecil yang rata itu. Wrigth Bersaudara - Orville dan Wilbur mungkin tidak menduga bahawa pembuatan kapal terbang jauh lebih maju sekarang. Asas yang mereka letakkan dalam memenuhi dunia fantasi manusia untuk terbang telah dikotakan. Di zamannya kapal terbang hanya mampu terbang beberapa minit sehingga menjangkau ke beberapa jam. Kini kapal terbang bukan sahaja bertambah laju serta lama masa penerbangannya tetapi lebih ramai orang dan muatan yang boleh diterbangkan.

Cerita fantasi mengenai jentera terbang ini bukan baru. Dalam epik tua seperti Hikayat Sri Rama, sudah wujud tentera udara Ramayana. Ramayana ialah watak jahat yang melarikan Sita, isteri kepada Sri Rama.  Dalam peperangan membebaskan Sita, anak sulung Ramayana bernama Inderajit telah menggunakan jentera terbang melawan tentera Sri Rama yang di bantu oleh Hanuman (Beruk Besar).Tentera udara Ramayana ini akhirnya tewas juga kerana kecekalan dan semangat juang Sri Rama dan Laksamana yang memiliki pelbagai lagi kesaktian  ala animasi Dragon Ball..

Di dalam kepercayaan agama Islam kita juga tidak terlepas daripada dunia penerbangan. Ia dikisah dalam peristiwa Israk Mikraj apabila Rasulullah SAW dinaikkan ke Sidratul Muntaha dengan Buraq. Buraq ini diriwayatkan sebagai makhluk haiwan yang bermaksud 'kilat cahaya'. Pergerakannya teramat laju iaitu selangkah ia bergerak menjangkau sejauh mata memandang.

Penerbangan yang pantas masih menjadi igauan manusia hari ini. Cerita-cerita berkaitan UFO terus mendapat perhatian. Negara-negara maju seperti Amerika dan Britain terus membuat kajian berkaitan 'piring terbang' yang didakwa datang dari planet yang jauh dari bumi. Penemuan UFO sejak puluhan tahun lalu terus menjadi rahsia ketenteraan dan kajian sains yang tidak terungkaikan. Pembikinan filem berkaitan galaksi  dan Bima Sakti terus meraih keuntungan terutama filem-filem yang melibatkan keganasan 'alien' seperti  Star Wars  (1999), Pandorum (2009) dan Prometheus (2012).

Teknologi pesawat terbang ini sudah berlaku 100 tahun lalu dengan ratusan inovasi. Adakah 100 tahun akan datang manusia itu sendiri yang akan terbang. Jalan raya lebih lengang  dan angkasa kita pula penuh dengan jentera kecil yang terbang bagaikan 'kelkatu'. Wallahualam. 

3 comments:

nohas said...

Gi mana, Pok Li? menyambut Ramadhan di perantauan..

Pok Li said...

Ke Sabah. Balik di petang Ramadhan. Insya Allah.

Pok Li said...

Ke Sabah. Balik di petang Ramadhan. Insya Allah.