Feb 24, 2010

6918

Cerita seterusnya. Cuti Tahun Baru Cina juga sudah berlalu. Anak-anak sudah kembali semula ke kolej. Tinggal semula penghuni asal, bukan berdua tapi berempat. Saya dan isteri. Anak sulong dan bongsu yang sedang menunggu peluang menyambung pelajaran lagi.
Cuti Tahun Baru Cina yang lalu telah menemukan kembali kami anak-beranak. Petang itu kami makan besar walaupun bukan 'makan besar' Tahun Baru Cina. Masing-masing bercerita tentang pelbagai kisah. Tentang kampus. Tentang rakan taulan mereka. Tentang harapan mereka. Apa yang paling menarik ialah mengenai rahsia tarikh lahir. Kami akhirnya bergilir-gilir menurunkan tarikh lahir dalam petak tiga segi yang sistematik itu. Alang yang pernah hadir di Seminar Kenali Potensi Diri Dr.Azizan telah menjadi 'moderator'. Setiap kombinasi nombor diberi maksud tertentu. Dari nombor akar hinggalah kepada nombor-nombor yang mampu mengenali kekuatan dan kelemahan diri sendiri.
Saya tak mahu komen mengenai benar atau tidaknya bacaan nombor itu. Cuma sering tersedar, setiap orang daripada kita akan terus cuba mengenali dirinya sendiri. Sebaik dan sehampir mungkin. Malah yang lebih parah sehingga sanggup menilik dan cuba meramal kehidupannya pada masa hadapan. Sehingga kita terlupa menjaga aqidah, terlupa bahawa qada dan qadar itu adalah kententuan Ilahi. Sebagaimana diriwayatkan oleh Salman Radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah (saw) bersabda: “Tidak tertolak qada itu melainkan oleh doa dan tidak bertambah di dalam umur itu melainkan oleh kebajikan.” (Hadis Riwayat Tirmidzi). Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan mereka yang sering berdoa, berusaha dan suka membuat kebajikan. Amin.
Apa pun saya tetap merasa seronok bila pada satu hari di sebuah bengkel kereta, pomen kereta berbangsa Cina itu menafsir nombor kereta milik saya 6918, dengan makna "Satu Hari Jadi Kaya'. Ha ha ha.

10 comments:

sharamli said...

insyaallah p0kli b0leh jadik kaya..
kaya dengan pengalaman..

:)

Pok Li said...

Sharamli
janji kaya ha ha ha

lidey lim said...

i'allah b0leh kaya...
tapi kaw kaya saya nak tumpang senang (apa punya perangai daa) :D

Ateh Nour said...

Assalamualaikum, insyaAllah saya doakan semuga satu hari nanti Pok Li betul2 jadi kaya

Tirana said...

hehehe..nanti bila Pok Li dah jadi kaya, jangan lupa untuk menulis blog..

sahromnasrudin said...

wah..pok li bakal jadi kaya la plak..leh arr belanja erk..klu 5828 maknanya ape plak pok li??

ikan emas said...

6918...

ingat tadi nak cerita mcm filrm keluarga 69.

...memang dah kaya pun..
kaya dengan pengalaman !

Pok Li said...

lidey
Tumpang senang. Boleh Saya tak berpeluh.

Lipislady.
Salam terima kasih kerana doa.

Tirana
Saya akan mmebina blog, bagaimana menjadi kaya.:)

5828. Maknanya dua kali kaya. Ha. ha.ha

ikan emas
Alhamdulillah. Setakat ini banyak perkara telah dilalui.

tunbegia said...

pokli kaya,

salamm,

Pok Li said...

Tun Begia

Insya Allah