Aug 18, 2011

Pokok DiGi

"Saya dulu pemandu teksi", akuinya tanpa kekok.


"Balik dari oversea tahun 1985 tak ada kerja,masa tu recession. Masa tu saya dah pun kahwin. Saya bergilir bawa teksi bapa mertua. Bapa mertua pagi saya petang dari jam 3 petang hingga 9 malam. Boleh tahan juga dapat RM800 sebulan selepas tolak sewa teksi."


"Saya tak kira jauh ke dekat. Penumpang naik saya buka meter, kalau seringgit pun seringgitlah, yang penting kita bekerja dengan tekun dan ikhlas. Kerana itu saya tak boleh terima kalau ada pemandu teksi yang kata nak bayar sewa teksi pun tak mampu"


Dia mengambil contoh bapa mertuanya sebagai pemandu teksi yang berjaya. "Bapa mertua saya setiap hari mengasingkan pendapatannya kepada tiga tabung, tabung insuran dan road tax kereta, tayar dan gaji dia. Jika ada duit lebih, dia balik rumah bawa buah tangan. Dulu saya fikir bapa mertua saya kedekut. Tapi caranya betul. Dia boleh dapat gaji RM2,000 setiap bulan".


" Kini dia dah bersara dari bawa teksi. Permit teksi dia tak bagi kat saya atau anaknya. Dia bagi kat kawan baiknya yang sama-sama bawa teksi tapi masih menyewa permit. Dia urus tanpa kenakan sebarang bayaran. Simpatinya tinggi. Saya memang hormati sikapnya".


" Lepas bersara dia balik kampung dan bina rumah. Kerja kampung macam orang lain. Allah murahkan rezekinya, sebuah syarikat komunikasi sewa tapak di tanahnya untuk dirikan antena pemancar. Dapatlah sewanya RM2,000 jugak sebulan."


Itulah cerita pendek dari Saudara N yang kini menjawat jawatan penting di sebuah organisasi yang berkait rapat dengan peningkatan ekonomi Bumiputera.


Kisah ini mengingatkan saya pada Firman Allah SWT yang bermaksud:" Sesiapa mengerjakan kebaikan walau sebesar zarah, nescaya dia akan melihat balasannya. Dan sesiapa yang melakukan kejahatan walau sebesar zarah, nescaya dia akan melihat balasannya pula." (Surah al-Zalzalah 99: 7-8)

8 comments:

♥ manje ♥ said...

Allah itu Maha Pemurah... menarik cerita ini untuk dibuat pedoman hidup... =) ~

PRO2 said...

Hebatt citer boss ni..

sahromnasrudin said...

Assalamualaikum tuan..

sungguh mulia hati si pembawa teksi yakni bapa mertuanya..sentiasa ada niat utk bantu org lain

Pok Li said...

manje
Mudah-mudahan ia menjadi petunjuk

Pok Li said...

pro2
ahakssss

Pok Li said...

sahromnasrudin
Ramai manusia yang baik yang kita temui setiap hari

sayangsayangibu said...

hukum karma
seindah pencipta yang menciptaNya

Pok Li said...

sayangsayangibu
Subhanallah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails