Aug 14, 2011

Ziarah Ramadhan

Tahun ini sekali lagi disepanjang bulan Ramadhan saya kembara dari satu negeri ke satu negeri. Khamis lepas berbuka di Ipoh. Semalam saya berbuka di Pantai Cahaya Bulan, Kelantan atau nama lamanya Pantai Cinta Berahi. Batu granit selebar ukuran 2'x2' diatur sepanjang pantai bagi mengelakan hakisan ombak. Pantainya agak sempit. Ketika hari cuti pelbagai layang-layang dijual dalam pelbagai bentuk dan warna. Di bulan Ramadhan pantai ini sunyi kecuali bunyi ombak.

Petang itu kami berbuka puasa mengadap Laut Cina Selatan. Menikmati ayam percik, telur itik, kuih akok dan jala emas. Selepasnya kami sama-sama solat maghrib, tazkirah, solat Isyak dan tarawih.

Hari ini saya berbuka di rumah bersama keluarga. Masih ada lagi 'ole-ole' dari Kelantan yang sama-sama kami nikmati, murtabak raja dan serunding daging. Terima kasih kepada rakan-rakan di Kota Bharu yang juga bekalkan kami buah kurma dan kuih bangkit.

Esok saya akan kembara lagi ke Negeri Sembilan. Selepas itu ke Selangor, Johor, Perak, Pahang dan berakhir di Melaka. Insya Allah.

3 comments:

Anonymous said...

Hebat boh.. Kembara ramadhan..

Tirana said...

Amboi Pok Li...mengembara sakan..cuti-cuti malaysia ke?

Pok Li said...

Tirana
Begitulah bila ada peluang.....