Oct 4, 2008

Haram, Haram, Haram


Perkumpulan keluarga kami akhirnya bubar, bersama bulan Syawal yang meningkat hari. Anak kedua dan ketiga sudah pulang semula ke Cyberjaya University dan UKM. Anak kelima sudah dihantar pulang ke Asrama di SMK Sains Terengganu (Sester), Jalan Bukit Besar. Hanya tinggal anak sulung dan anak keempat. Itu pun hanya menunggu hari akan pulang semula ke UiTM di Jengka dan Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan. Kami akan menjadi 'pasangan baru' semula. Kalau ada pun yang menjadi teman, kucing kami seramai 13 ekor tu.

Petang tadi sementara menanti isteri membeli barang keperluan dapur di Mydin Mall. Saya asyik memerhati seorang anak sekitar usia sembilan tahun asyik menelan beberapa biji kurma yang dijual secara lambak di bahagian buah-buah dan sayur-sayuran. Aduhai malangnya, si ibu yang ada tidak langsung melarang. Adakah dia jahil. Memakan sesuatu tanpa izin hukumnya HARAM. Alangkah kerdilnya saya apabila membaca kisah Abu Salleh yang hanya termakan buah epal yang dihanyutkan air, terpaksa berusaha keras mencari tuan punya pohon. Kemudian sanggup menerima hukuman 12 tahun bekerja di kebun epal milik Syeikh Abdullah. Kerana patuh menjalani hukuman tersebut, ia kemudian di kahwinkan dengan anak Syeikh tersebut, Ummu Khair Fatimah. Pasangan ini kemudian telah dikurniakan Allah seorang anak lelaki yang hebat ilmu dan namanya sehingga ke akhir zaman. Beliau bernama Syeikh Abdul Kadir Jailani. Begitulah barakahnya keturunan yang berpunca daripada sumber rezeki yang halal.

Dua hari sebelum menyambut kedatangan Hari Lebaran. Kucing kami, Kimmy sudah sehari semalam tidak pulang. Paling bimbang isteri saya. Kimmy adalah keturunan Comel kucing peliharaan kami semasa tinggal di Kuala Pilah. Comel adalah kucing jalanan. Ia datang kerumah kami ketika ia masih kecil. Pada mulanya isteri saya enggan menerima pendatang asing ini. Sejak dia anak dara sehinggalah beranak lima dia cukup geli dengan kucing. Namun kerana desakan anak-anak kami Comel akhirnya telah diberi layanan kelas pertama; diberi makan, tempat tidur dan tempat tinggal. Bermula dari peristiwa itu, kini isteri saya sudah menjadi 'ibu tumpang' kepada generasi 'Comel'. 'Comel' sudah lama mati sebelum kami berpindah dari Bukit Beruntung ke Marang. Saya bukan nak bercerita pasal kucing. Pencarian Kimmy di rumah jiran telah menemukan pula kepada cerita baru. Anak jiran kami berusia 14 tahun ditimpa kemalangan. Motosikal yang ditunggangnya telah terbabas dan tercampak lalu menghentam sebuah kereta yang berhenti di tepi jalan. Tulang pahanya patah dan terpaksa dimasukkan besi. Tangannya juga patah. Alhamdullilah, cuma disimen. Ketika kami meziarahinya pada 1 Syawal lalu dia masih terlantar di atas katil. Dia terpaksa dipapah untuk bangun, mandi dan buang air. Masih tidak mampu berjalan sendiri, sekurang-kurangnya tiga bulan lagi, menanti besi ditaut dan dibalut daging. Jika bukan kerana kucing hilang, HARAM kami tak tahu.

Selepas keluar daripada pusat membeli belah, kami ke tempat letak kereta. Kereta berbaris panjang mencari parking. Sebuah kereta Kancil mencelok masuk ke petak kereta kosong di laluannya. Memang sewajarnya. Tiba-tiba sahaja Toyota Avanza yang datang dari arah bertentangan menekan hon berkali-kali. Memaksa pemandu kereta Kancil itu keluar petak. Pemandu Avanza ini berusia awal 30an. Imej nya anggun. Memakai ketayap putih. Kereta pun hebat juga jenamanya, berkilat lagi. Tetaapi ada yang tak 'class' dan tak hebatnya dia. Dia berebut petak kereta dengan pemandu Kancil berusia '50an'. Terkial-kial 'orang tua' tu keluarkan keretanya semula. Bagi saya tindakan 'orang muda' tu memang HARAM jadah.

Pelbagai peristiwa setiap hari yang membangkitkan perasaan marah, sayu dan terkilan. Jika ia berlaku di hadapan mata saya, setiap kali itu juga saya terfikir bahawa 'mereka dan saya adalah manusia biasa, yang tak sunyi dari melakukan kesalahan dan kesilapan'. Saya sentiasa berdoa agar Allah memberi redhanya kepada saya dan mereka yang jahil dan alpa ini kesempatan bertaubat dan di beri keampunan. Amin.

2 comments:

Prasert Chaipradit said...

Apabila berkumpul ahli keluarga seronoknya tidak terkata, tetapi selepas bersurai, sayunya bukan kepalang.

Ibu bapa sekrang kurang peka terhadap halal haram terutama terhadap perkara kecil-kecil. Padahal perkara kecil akan jadi besar kalau dibiarkan.

Pok Li said...

Apa nak buat, dulu beranak seorang menjaga ramai, kini beranak ramai menjaga sorang ;)