Oct 7, 2008

Jalan-Jalan Cari Makan


Selepas menghantar pulang anak ke Kuala Pilah menaiki bas di Terminal Kuala Terengganu, kami singgah makan-makan di sebuah restoran ‘popular’ di Kuala Ibai. Restoran ini baru dibuka setahun setengah yang lalu. Pelbagai makanan ada. Nasi dagang, nasi minyak, pulut kuning, laksam, nasi kapit (nasi himpit), nasi kerabu, roti canai, sate sehinggalah ke makanan barat. Air juga bermacam jenis, air limau , teh, kopi, mocha, air buah, tongkat ali, kacip fatimah ………. . Jika kawan-kawan saya datang dari luar Terengganu saya akan bawa mereka ke sini. Bukan lah kerana makanannya sedap sangat tetapi kerana pilihannya yang pelbagai. Jika mahu mengenali Terengganu melalui makanan, inilah restoran yang sesuai. Warong Nor Azila, Kuala Ibai.


Kebiasaan makanan Terengganu pasti di tambah gula. Gulai Kawah, kuah nasi dagang, sambal ikan bilis, kuah roti canai, mee goreng, semuanya terasa sedikit lebih manis. Saya tidaklah cerewet hal makan. Tetapi selera saya yang suka pedas ini tentulah ‘kurang sesuai’ dengan makanan yang manis. Kerana itu saya menjadi 'pemilih' apabila makan di luar. Hanya beberapa kedai makan dan restoren yang menjadi pilihan utama saya. Selain Warong Nor Azila, saya memilih Restoran Sri Wangsa, Jalan Kuala Berang, kerana pengat pulut mangganya yang sedap. Puri Bali berhampiran bulatan Batu Bersurat yang menghidangan masakan Thai yang 'superb'. Jika makan tengahari pula saya akan memilih Kedai Pak Awi, di Jalan Sultan Zainal Abidin. Masakan nya mirip masakan utara dan Restoran Kerabu di Jalan Pejabat, Kuala Terengganu yang santai dan boleh di beri 3 bintang :). Kalau ke Mydin Mall saya akan singgah menikmati Nasi Kukus Paka 2 bersebelahan KFC. Minat untuk mencari makan sedap ini mungkin terpengaruh dengan kawan-kawan ketika saya hidup 'bujang' di Kuala Lumpur pada tahun 1997. Ketika itu isteri saya masih tinggal di Kuala Pilah. Setiap malam kami akan keluar makan samada di Kg Baru, Dato Kramat atau berdekatan rumah sewa kami di Taman Melawati. Selepas pekena 'teh tarik' dua tiga gelas, bersembang dua tiga topik baru lah kami balik.

Walaupun masakan hari ini bermacam-macam jenis dan bermacam rasa. Saya masih 'kagum' dengan masakan yang pernah saya rasa sewaktu kecil. Selain masakan emak, saya begitu suka minum teh di kedai Haji Hashim di pekan kecil kampung saya. Selepas puluhan tahun saya keluar merantau dari Perlis sampai ke Sabah. Tidak pernah saya menemui teh sesedap teh 'Haji Hashim' ini. Ketika balik kampung saya akan lalu dihadapan kedai ini, tetapi 'Teh Haji Hashim' ini sudah tiada . Berkubur bersama kematian 'Haji Hashim' dalam tahun 1970an. Menjelang Syawal pula saya pasti mengidam untuk menikmati 'Halwa Maskat' buah tangan dari Andak Endon (adik aruah abah). Andak Endon kini sudah berusia 83 tahun. Dia pun sudah tak larat lagi untuk membuat 'Halwa Maskat'. Proses menyediakan resepinya mengambil masa yang lama. Mengadun resepi nya juga leceh. 'Halwa Maskat' pula perlu di tuang dalam kuali tembaga dan menggunakan 'sudip' tembaga. Anak-anak nya pula sudah tidak berminat belajar dan mengadun resepi. Lebih mudah rebus 'ketupat plastik' dan membeli kueh di pasaraya. Pantas dan lebih murah. Banyak lagi makanan ketika kecil yang saya tidak temui 'rasa' dan 'aromanya' sehingga kini.


Apa pun saya tetap berpegang kepada kata-kata hikmat "makan untuk hidup' bukan 'hidup untuk makan".




4 comments:

KiTTuN said...

selamat hari raya maaf zahir & batin. nyum..nyum.. sedapnya hidangan apa tu?

Pok Li said...

Salam dan selamat hari raya
hari ni makan kat jalan sultan sulaiman.kt. pekena Nasi Kerabu

Puan Habibah said...

Hi All,

I have start to produce the Halwa Maskad - Special Traditional Malaysian sweet cake. We obtain the secret receipy from my mother and it is very difficult to produce. It is not too sweet but still the texture is still soft. Anyone want to order please call me at 6 019 4567473 or email at warisan.emak@yahoo.com

Thanks for your support
Puan Habibah
Kulim, Kedah

http://www.mudah.my/Halwa+Maskad+Hidangan+Istimewa+Hari+Raya-7027406.htm?last=1

Puan Habibah said...

http://www.mudah.my/Halwa+Maskad+Hidangan+Istimewa+Hari+Raya-7027406.htm?last=1


Hi All,

We have start to produce the Halwa Maskad/Turkish Delight/حلوة مسقط a special traditional Malaysian sweet cake. We obtain the secret receipy from our mother and technically it is very difficult to made. It is not too sweet but the texture is still soft. People who had try it, compliment our Halwa Maskad. Anyone want to try it, please call me at 6 019 4567473 or email at warisan.emak@yahoo.com

Thanks for your support
Puan Habibah
Kulim, Kedah
Malaysia


Hi Semua,

Saya dah buat produk halwa maskad ini. Telah mendapat pujian ramai. Tidak terlalu manis & lembut. Boleh order dan dipos.Sudilah mencuba produk traditional ini. Contact : 019 4567 473, email : warisan.emak@yahoo.com

Terima Kasih
Puan Habibah
Kulim, Kedah
Malaysia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails