Sep 25, 2008

Cerita Kematian


Pagi kelmarin ketika saya sedang ‘upload’ bahan ke blog ini, tiba-tiba telefon bimbit berbunyi. Panggilan kawan lama dari Rompin, Roplan. Khabar dukacita. Isteri seorang sahabat meninggal dunia kerana mengalami tiroid. Ajalnya sampai ketika tersedak minum air waktu bersahur. Usia nya baru 37 tahun, masih muda. Jenazahnya dibawa dari Rompin, Pahang ke Kampung Rusila, Marang dan dikebumikan petang semalam. Ketika keranda ditimbus secara perlahan-lahan ke liang lahad, airmata suaminya mengalir deras. Saya tidak dapat meneka apa yang bermain dalam fikirannya, tetapi saya boleh rasa apa yang dia alami. Kehilangan isteri dan ibu muda yang meninggalkan empat orang anak yang masih kecil. Hari Lebaran tahun ini tentulah membawa cerita yang berbeza. Kegembiraan berganti dukacita. ‘Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Al-Fatihah.

Saya telah melalui peristiwa kematian orang tersayang beberapa kali dalam bulan Ramadhan. Tahun 2001, ibu saya juga telah pergi ke alam baqa’ pada hari ke 22 Ramadhan ketika umat Islam sibuk untuk menyambut Hari Raya. Ibu yang di cintai telah pergi buat selama-lamanya. Walaupun saya telah berkahwin, beristeri dan mempunyai anak, kehilangan ibu amat terasa sekali. Setiap kali pulang ke kampung, setiap kali juga saya terasa seolah-olah ibu masih hidup. Masih teringat jelas, setiap kali menyambut Hari Lebaran, emak lah orang paling sibuk. Pintu pagar rumah akan dicat, setiap inci rumah dibersihkan. Langsir-langsir dipasang baru. Pinggan mangkuk hidangan hari raya dibasuh dan dikeringkan. ‘Penganan’ (dodol), di kacau. Telur bahulu di pukul dalam pasu sehingga bertukar ke warna putih. Sirat , samprit, kueh bangkit, wajik, kueh putu, kueh goyang (semuanya kueh tradisional) menjadi kueh wajib yang perlu ada. Emak juga ramai kawan-kawan. Dia terkenal rajin di kampung. Dari awal pagi sampai ke petang ia tidak pernah penat untuk melakukan pelbagai perkara. Dari ‘motong’ (menoreh) pokok getah, ‘mengangkit’ (mengutip susu getah), memasak, membasuh, membersih kebun, mencari akar-akar kayu (ibu saya mahir mencari akar kayu untuk kegunaan perempuan selepas bersalin) sehingga lah kepada menjadi ‘kepala masak’ jika ada kenduri kendara di kampung. Emak saya seakan ‘berurat dawai, bertulang besi’. Kerana itu pada hari pengebumiannya, begitu ramai orang datang menziarahi dan solat jenazahnya sebagai penghormatan terakhir. Emak meninggal ketika berusia 75 tahun, mengalami sesak nafas, komplikasi dari penyakit lemah jantung yang telah lama di hidapinya. Setiap kali berhari raya dikampung saya akan kehilangan banyak perkara, sentuhan, masakan, kueh-mueh, dan cerita-cerita zaman lampau emak. Al Fatihah.


Kehilangan emak, menjadikan abah saya amat dukacita. Pasangan bahagia ini telah berkahwin selama 56 tahun. Berkahwin ketika bandar Seremban di serang dan di bom oleh tentera Jepun, Pasangan ini telah dikurniakan lapan orang cahaya mata. Empat masih hidup, manakala empat lagi meninggal dunia sewaktu kecil. Bersama-sama melalui zaman sukar, pendudukan Jepun, pemerintahan komunis ’14 hari’, zaman ‘orang putih datang balik’ perjuangan rakyat menuntut kemerdekaan sehinggalah sampai ke zaman merdeka, senang dan mewah.. Dari hanya menumpang berteduh di tanah bapa mertua (datuk saya), turut menerima bantuan zakat, akhirnya mampu memiliki beberapa bidang tanah dan mendirikan rumah untuk kami sekeluarga. Akhirnya tercapai juga hasrat mereka untuk mengerjakan ibadat haji, Rukun Islam yang ke lima beberapa kali.

Kematian ibu menjadikan abah kurang bercakap. Apatah lagi selepas itu adiknya yang paling rapat, bapa saudara saya ‘Pak Lang’ meninggal dunia pula setahun selepas pemergian emak. Dua tahun itu merupakan tahun ‘kesedihan’ bagi abah. Ia telah kehilangan ‘dua’ orang yang paling mengambil berat tentang kesihatannya. Abah ketika itu sudah menghidap penyakit angin ahmar. Berkat doa, perubatan moden dan tradisional, abah masih boleh mandi sendiri, pakai baju sendiri dan buang air sendiri. Untuk keluar ke halaman rumah ia perlu dipimpin. Selalunya abah akan menghabiskan masa di kerusi malas dihadapan rumah melihat orang lalu lalang. Kesihatannya dari hari kehari semakin merosot, beberapa hari sebelum menyambut bulan Ramadhan ia dimasukan kehospital kerana darah tingginya naik mendadak. Abah berada dalam keadaan separuh sedar. Selepas segala usaha yang diambil tidak juga mendatangkan hasil positif, pihak hospital meminta kami sekeluarga membawa abah pulang ke rumah. Kami tahu bahawa ajal abah sudah semakin hampir. 1 Ramadhan, tahun 2003, selepas dua tahun kematian emak, kami kehilangan lagi seorang insan yang tiada gantinya. Hari Lebaran itu saya merasakan kehilangan yang amat sangat. Kerana sepanjang usia saya dari kecil sehingga saya berkahwin dan mempunyai anak, saya tetap mengikut abah berhari raya. Selepas selesai menunaikan solat sunat Id Fitri, abah tak akan pulang kerumah. Abah akan terus kerumah adik beradiknya seramai sembilan orang di sekitar kampung dan di Seremban. Kami akan hanya sampai di rumah sebelum masuk waktu Asar. Hari Raya kedua dan ketiga baru lah dia menyambut kunjungan balas kedatangan adik beradiknya di rumah. Ini lah amalannya sehingga ia jatuh sakit. Apabila ia jatuh sakit pada tahun 1997, saya lah yang akan membawanya dan menolak kerusi roda untuk melawat adik beradiknya. Hubungan nya dengan adik beradik amat rapat, kerana itu ia menjadi tempat rujukan jika ada masalah keluarga selain ‘Pak Lang’. Kehilangan nya bukan sahaja dirasakan oleh kami adik beradik, adik-adik dan anak buahnya tetapi juga kenalannya dan orang kampung. Jika saya berhari raya dikampung, selepas solat sunat Hari Raya saya akan mengikuti semula ‘Jejak Abah’ kerumah ibu dan bapa saudara saya.Walaupun saya melalui jalan yang sama, tetapi tetap tidak sama seperti bersama abah. Al. Fatihah

Kini bulan Ramadhan datang lagi saban tahun. Cerita kematian tetap ada. Cuma cara kematian itu sahaja yang berbeza-beza. Saya terus berdoa, agar kematian saya tergolong dalam kematian husnul-khatimah. Walaupun pada hakikatnya manusia cuba lari dari kematian.

“Dan sungguh kamu akan mendapati mereka seloba-loba manusia kepada kehidupan (di dunia), bahkan (lebih loba lagi) dari orang- orang musyrik. Masing-masing mereka ingin agar diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itu sekali-kali tidak akan menjauhkan dari siksa. Dan Allah mengetahui apa yang mereka kerjakan.” (Q.S. Al-Baqarah:96).

1 comment:

Anonymous said...

salam pokli...

bile bace blog pokli, tersentuh plak.
rase beruntung sbb masih ade org tue di sisi. tak dpt bygkn klu ape yg dh terjadi pd pok li, berlaku kt saye.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails