Sep 18, 2008

Marhaban Ya Ramadhan (1)






Sehingga usia 12 tahun barulah saya mampu berpuasa genap sebulan penuh. Waktu itu saya sudah di Darjah Enam (kini Tahun Enam). Jika dibandingkan dengan anak-anak saya tentulah jauh bezanya. Kelima-lima anak saya sudah cukup tahan berpuasa genap sebulan sejak Tahun 1 lagi. Alhamdullilah kerana mereka tahan ujian, walaupun saya tidak pernah menjanjikan apa-apa. Kerana bagi saya biarlah mereka mengharungi ujian berpuasa ini tanpa janji baju raya, kasut raya ataupun sejumlah habuan wang raya. Biarlah kesedaran beragama ini datang dari kecintaan nya kepada suruhan Allah bukan kerana ada nawaitu lain.

Saban tahun apabila Ramadhan menjelang tiba. Mak akan membakar lemang. Buluh lemang harus dipilih. Selalunya mak akan menebang ‘Buluh Telur’ untuk tujuan membakar lemang kerana kulitnya yang nipis dan lemang mudah masak. Abah pula pagi-pagi lagi sudah keluar membeli daging dan tulang kerbau atau lembu untuk dibuat lauk. Selalunya mak akan membuat ‘rebusan’ (sup tulang) dan masak daging gulai lemak cili api serta rendang ‘nogori’ yang memang ‘kaw’ rasanya. Mak juga tak akan lupa memasak daging lada kering kegemaran saya. Malam nya kami sekeluarga akan makan beramai-ramai juadah istimewa tersebut bersama lemang. Inilah masa yang paling seronok saya rasakan sementara menanti pengumuman hari mula berpuasa oleh Penyimpan Besar Mohor Raja-Raja. Budaya ini sudah sebati bagi orang ‘Nogori’. Ia dinamakan ‘Hari Mantai’. Amalan ini masih lagi berlangsung di Negeri Sembilan. Dua peristiwa sahaja Hari Mantai ini berlaku iaitu ketika sambutan bulan Ramadhan dan bulan Syawal. Apabila saya mula bekerja dan bertukar ke Pulau Pinang pada usia 22 tahun baru saya perasan bahawa amalan menyambut kedatangan bulan mulia ini dengan ‘hari mantai ‘ tidak berlaku di negeri lain. Saya juga selepas merantau bertahun-tahun pun tidak pernah pulak memasak lemang dan membeli daging lembu kerbau untuk mengamalkan ‘hari mantai’ di negeri orang. Jika balik ke kampung pun, kakak saya pun jarang-jarang membakar lemang. ‘Rebusan’ , rendang, daging masak lemak cili api tetap ada, tetapi pelengkap nya ‘lemang’ sudah tiada. Ia sudah diganti dengan ketupat. Kalau teringin sangat nak merasa lemang kami beli sahaja. Kalau bernasib baik ‘Induk Mirus’ (adik aruah ibu saya), menghantar juga dua tiga batang lemang mengisi nostalgia ‘hari mantai’ kami semasa kecil.


Mutakhir ini saya lihat masyarakat sudah cenderung untuk mengadakan majlis tazkirah, ceramah dan forum untuk menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang mulia ini. Sebelum ‘megang’(menjalani ibadah) puasa tahun ini, saya sempat hadir di Masjid Kg Undang, Kuala Terengganu yang menganjurkan Forum Perdana ‘Ihya Ramadhan’. Lebih kurang 600 orang turut hadir. Ahli-ahli panelnya memang terkenal kerana selalu ‘masuk’ TV. Kerana itu kehadiran agak ramai selain hendak mendengar kupasan tajuk forum, turut teringin hendak melihat ahli panel secara lebih dekat. Forum tersebut telah mengupas kelebihan bulan Ramadhan. Bulan yang turunnya Al-Quran. Bulan yang turunnya perintah jihad. Sejarah mencatatkan peperangan Badar antara orang Islam dan kaum kafir Quraish berlaku dalam bulan Ramadhan. Malahan juga terdapat satu malam yang terlebih baik daripada seribu bulan iaitu Lailatul Qadar. Maka ahli panel menyeru kepada para hadirin supaya meningkatkan amal dan ibadah, memahami falsafah dan hikmah bulan Ramadhan Al Mubarak ini. Malam itu saya tertarik dengan cerita seorang ahli panel,Ustazah Zawiyah dari JAKIM. Ceritanya, dia pernah menemui beberapa orang yang melalui Lailatul-Qadar. Antaranya ialah seorang makcik yang sudah lanjut usia tetapi masih kuat dan bertenaga. Kisahnya, pada satu malam ketika dia sedang mendirikan solat tahajud di bulan Ramadhan tiba-tiba terpancar cahaya yang amat terang dihadapannya. Tidak pernah seumur hidupnya melihat cahaya yang begitu terang dan nyaman. Dalam keadaan antara sedar dan tidak, dia seakan-akan terdengar satu suara yang bertanya; “Mahukah aku tunjukkan satu tempat yang engkau akan lalui’. Sebaik sahaja ia memberi isyarat bersetuju, kelihatanlah di hadapannya sebuah padang hijau terbentang luas tanpa penghujungnya. Makcik tersebut mengatakan ia sangat indah, teramat indah, masya Allah, sehingga ia sendiri tidak mampu nak menggambarkan rupa keindahan itu. Bertuah lah kepada mereka yang melalui pengalaman dan anugerah Allah yang maha besar tersebut.. Sambung ustazah itu lagi;

“Lalu saya pun bertanya”, ‘Apakah amalan ibu ?;

‘Ibu solat tahajud sejak dari usia muda, dan tidak pernah meninggalkanya sehinggalah usia ibu sekarang’

Saya belum pernah lagi menemui seseorang yang mengakui dia pernah melalui malam baraqah itu. Kebanyakan yang saya temui dan baca hanyalah mereka yang bercerita tentang tanda-tanda turunnya Lailatul Qadar. Apa pun moral dari cerita tersebut ialah, bukan mudah untuk mendapatkan Lailatul Qadar itu. Tidak cukup dengan membetulkan ibadah dan beramal bersungguh-bersungguh pada bulan Ramadhan sahaja, tetapi ia perlu kepada ibadat dan amalan soleh yang istiqamah dan bermujahadah sepanjang usia. Saya muhasabah diri. Setakat ini saya belum mampu bertahajud sepanjang tahun. Belum juga mampu untuk tidak mengumpat. Belum juga mampu membaca Al-Quran setiap malam. Belum juga mampu berpuasa sunat tanpa henti. Belum juga mampu kyusuk sepenuhnya dalam solat. Menjadikan amalan bersedekah sebagai kesukaan. Banyak lagi perkara yang saya belum mampu. Kalau mampu pun belum tentu Allah temukan saya pada malam baraqah itu kecuali dengan izin Nya jua.


Setiap malam juga saya akan mengikuti abah ke surau di kampung untuk solat Isya dan mengerjakan sunat tarawikh. Surau ini dibina oleh seorang alim di kampung saya bernama Haji Othman. Beliau lebih dikenali dengan gelaran Haji Semaun. Panggilan Haji Semaun ini berpunca kerana beliau pernah tinggal ‘ menaun’(bertahun-tahun) di Mekah, melebihi sepuluh tahun. Surau ini dibina sebaik sahaja ia kembali dari Mekah selepas zaman penjajahan Jepun. Beliau kemudian mencurahkan baktinya sehingga ke akhir hayat mengajar mengenai ilmu agama kepada penduduk sekitar daerah Seremban. Beliau juga tidak berminat bekerja dengan kerajaan, pernah ditawarkan menjadi Mufti Negeri Sembilan tetapi menolak kerana bimbang kepada fitnah dunia. Haji Semaun adalah ‘Bapa Ageh’ kepada saya. ‘Bapa Ageh’ atau ‘ Mak Ageh’ ialah tradisi yang di amalkan oleh masyarakat kampung di Negeri Sembilan apabila seseorang anak sentiasa sakit, atau berpenyakit maka ia akan ditumpangkan di rumah seseorang yang di hormati seperti Tok Imam, Pak Lebai atau kepada keluarga terdekat, sepupu, dua pupu atau ‘sanak datuk’(tiga pupu) selama beberapa hari. Selepas itu ‘Anak Ageh’ ini selalunya akan memanggil Bapa Ageh tadi dengan panggilan abah atau ayah, dan turut memanggil isteri Bapa Ageh sebagai emak begitulah sebaliknya. Anak-anak Bapa Ageh dan Mak Ageh turut menjadi sebahagian daripada keluarga sendiri dan perlu dipanggil mengikut gelaran keluarga seperti Kak Long, Bang Ngah dan seterusnya. Dalam keluarga saya hanya ada dua orang saja yang kena ‘ageh’. Saya dan kakak saya yang tua. Ini kerana semasa kecil kami sering diserang demam dan sakit. Malah kami adik beradik turut memanggil ‘Bapa Ageh’ kakak saya dengan panggilan ‘Ayah’ dan ‘Mak’.

Tahun ini masuk lah tahun kedua saya menjalani ibadah puasa di Terengganu. Seringkali saya dijemput berbuka puasa di surau atau pun di masjid. Selalunya saya hadir di majlis ‘namat’. Majlis ini diadakan sempena tamatnya tadarus Al-Quran, 30 juz, di surau atau di masjid. Walaupun aktiviti tadarus Al-Quran sudah berkurangan atau tidak lagi diamalkan kenduri ‘namat’ tetap diadakan. Kebiasaan seekor lembu akan ‘tumbang’. Kenduri di masjid atau surau di kampung saya tidaklah sebesar majlis ‘namat’ ini. Mereka selalunya membawa nasi dan lauk dari rumah masing-masing menggunakan ‘tepen’(mangkuk tingkat). Apa pun saya mula menyukai gulai kawah dan sambal belacan nya yang unik. Saya juga sudah terbiasa memakan makanan Terengganu yang istimewa, seperti ‘Ketupat Sotong’, ‘Rojak Kateh’,dan kueh-mueh yang pelbagai seperti kueh akok, nekbat, lompat tikam. samosa dan tapai yang dibungkus dengan daun pokok getah. Seenak mana pun makanan di negeri orang, saya tetap merindui masakan daging salai masak lemak cili api, rendang negeri, kueh kuyo,apam dan kueh koci.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails